Wie had gedacht dat ik dat land nog een keer zou gaan bezoeken? In januari 2014 is het dan toch zover: op studiereis naar het land van Kaapstad, wilde dieren, game drives en natuurlijk Nelson Mandela. We landen op de grote moderne luchthaven van Johannesburg: OR Tambo Airport. Veel mensen kiezen voor een hotel direct bij de luchthaven, omdat Johannesburg stad heel gevaarlijk zou zijn. Ons hotel staat midden in de stad, maar onveilig voel ik me niet. Het is gezellig druk en veel mensen verkopen hun waar op straat. Na het inchecken in ons hotel lunchen we in ‘Ramen’, een nabijgelegen restaurant. We eten typische Zuid Afrikaanse gerechten, waaronder de Bunny Chow: een uitgehold brood gevuld met een curry van kip of groente. Heerlijk!

Geschreven door

Travelplanner Jennifer Frederiks – van Calsteren

zoekt u een TravelXl Beuk kantoor ....

Klik hier voor één van onze kantoren

Na de lunch gaan we de stad verkennen in een Hop On Hop Off bus. Een twee uur durende rit laat ons een groot gedeelte van ‘Joburg’ zien. We rijden onder andere langs het Apartheid Museum en Gold Reef City (amusementspark, waar je teruggaat in de tijd van de goudkoorts en mijnwerkers). Heel bijzonder is de grote moderne Mandela brug. Helaas hebben we geen tijd om Township Soweto te bezoeken….Jammer, maar wel een positief teken: Zuid Afrika heeft een grote aantrekkingskracht en ik weet nu al dat ik dit land nog een keer wil bezoeken.

De reis gaat verder. We vliegen vanuit Johannesburg met een klein maar betrouwbaar propellervliegtuig en landen op Hoedspruit Airport. En wat een luchthaven is dat, in één woord uniek! Want we stappen uit het vliegtuig en lopen een beetje onwennig over de landingsbaan en komen aan bij… ja, wat is het eigenlijk… een gezellige huiskamer.

Voordat we de grote stad verruilen voor de wildernis, brengen we een bezoek aan de Neighborgoods Market, op steenworp afstand van ons hotel. Een lokale markt die iedere zaterdag wordt gehouden. Er zijn tal van verschillende foodkraampjes met gerechten van over de hele wereld. Turkse Flatbread, Indische samosas, Spaanse paella, Zuid Afrikaanse biltong en zelfs Nederlandse poffertjes van de Frying Dutchmen hebben we gespot. Wat een ervaring, al die geuren, geluiden en indrukken!

Naar Top

Het blijkt de aankomsthal te zijn! Daar komt de bagage, gewoon in een open laadautootje. Alles is prima geregeld, ongedwongen, anders dan je gewend bent, maar dat is toch juist wat je in zo’n verre reis zoekt? Dan gaan we op Game Drive. We worden verwelkomd door een gids en vertrekken naar het Ngala Game Reserve. Het Ngala Resort ligt op een privéterrein net voor het openbare Krugerpark.  Hierdoor wordt de game drive best exclusief, omdat je niet met veel jeeps bent en niet op het asfalt hoeft te rijden. Al snel spotten we de eerste dieren…Allereerst veel impala’s.  Niet zo vreemd, omdat impala’s het best vertegenwoordigd zijn, er zijn er zo’n 120.000 stuks.

Ons geluk kan niet op, de eerste van de ‘Big Five’ zien we ook al de olifant (er leven ca 9.000 olifanten in het Krugerpark). Na deze geweldige ervaring komen we aan bij ons hotel,  Ngala Lodge en zijn helemaal overweldigd. Ngala hoort bij de &Beyond Keten. Een luxe keten met 19 resorts in Zuid Afrika. En luxe is het! Maar we zijn nog niet klaar, we doen een ‘Afternoon Game Drive’.

De kans is het grootst om wild te spotten vlak na zonsopkomst en vlak voor zonsondergang. We hebben weer veel geluk wat we zien echt heel veel dieren. Dat is niet gebruikelijk, zeker in de zomer niet; de bossen zijn dicht begroeid en het is vrij nat. In de winter ( onze zomer dus) is het normaal gesproken een betere tijd.  We zullen het wel verdiend hebben, want we blijven foto’s maken. De ranger is een groep leeuwen op het spoor en het duurt niet lang of we hebben ze gevonden. Zo bijzonder om zo dichtbij te komen. We rijden verder en zien een giraffe, wat zijn die leuk! Rijdend langs een vijver worden we verwelkomd door een Hippo. Het begint te schemeren en we denken dat de Afternoon Game Drive erop zit; we zitten al bijna 2 uur in de jeep. We rijden naar een open plek, het lijkt wel een Fata Morgana. Op deze open plek staat een sjiek gedekte lange tafel met lekkere hapjes, drankjes en lantaarntjes.  Echt een sprookje. Wat een top dag, op naar de volgende…

Oef, vroeg op voor de Morning Safari. Ontbijt doen we straks wel! Direct al ‘beet’, want onze ranger ziet meteen ‘verse’ afdrukken in het zand. Omdat hij zo enthousiast is, worden wij dat natuurlijk ook. Het zijn de afdrukken van een luipaard. Dus onze missie wordt: Luipaard spotten. De verschillende rangers houden elkaar onderling op de hoogte door middel van een walkie talkie. Toch knap.. geen naambordjes, geen echte wegen, alleen maar bush. Wilde honden, zebra’s, buffels we zien ze allemaal en na lang speuren wil ons luipaard zelfs nog even poseren voor onze camera.

Naar Top

Na het ontbijt verlaten we Ngala en rijden in zuidelijke richting van het Kruger Park. Het Krugerpark is ca 20.000 km2 groot. Het heeft 8 toegangspoorten. In het noorden 2, halverwege 2, en rondom Nelspruit ( zuiden) zijn er 4 toegangspoorten. Je kunt op eigen gelegenheid het Krugerpark bezoeken. Je rijdt dan met je (huur) auto over de geasfalteerde wegen. Raampjes en deuren moeten gesloten blijven. Soms zie je mensen met plastic zakjes over hun autospiegels rijden; sommige vogels pikken met hun snavel de spiegels stuk.. Maar als je met een ranger in een open jeep door het park rijdt krijg je natuurlijk het ultieme safari gevoel! We komen aan in Tinga Lodge, en zijn door de aanblik van het luxueuze resort de ietwat lange busrit op slag vergeten. Tinga Lodge is een zeer luxe resort behorend bij de Lion Sands keten. Het is gelegen aan de Sabie River, met daarin verschillende hippo’s, die vaak van zich laten horen. Tinga Lodge bestaat uit 9 zeer ruime suites met een geweldig terras met ligstoelen en jacuzzi.

En voor echte romantiek is er het Tinyeleti Treehouse… Ik denk de meest bijzondere accommodatie die ik ooit heb gezien: logeren in een luxe boomhut, onder de immense sterrenhemel. Wauw!

Na de lunch gaan we op Afternoon Game Drive. Al snel spotten we de Neushoorn en onze Big Five is compleet! Onderweg nog veel impala’s, bijzondere vogels  en hier en daar een flinke spin….. Op het einde van de safari krijgen we weer een overweldigende maaltijd in the middle of the bush aangeboden. Wederom vroeg op, we beginnen er al aan te wennen. Drinken snel wat thee om direct met de Morning Safari te beginnen. Ook al is dit de vierde keer in twee dagen dat we een Game Drive maken, het verveelt nooit.

De omgeving blijft zo indrukwekkend en de adrenaline blijft door je lijf gieren zodra we een dier op het spoor zijn. Na het ontbijt verlaten we Tinga Lodge en laten het Kruger park achter ons. In ca twee uur rijden we per bus naar Nelspruit Airport. Het is goed om te weten  dat TingaLodge naast een kleine airstrip ligt: Skukuza. Deze is inmiddels weer in gebruik, maar toen wij er waren nog niet.

De weg naar de airport verloopt prima en we kijken onderweg onze ogen uit. We rijden door Hazyview, een redelijk modern stadje met grote supermarkt (goed om te weten voor de selfdrive toerist!). Ook passeren we veel bananenplantages, wat voor dit gedeelte van Zuid Afrika een grote inkomstenbron is. We hebben het gevoel er alweer een hele dag op te hebben zitten maar het is nog niet eens twaalf uur als we de luchthaven bereiken. Nelspruit is een veel modernere en drukkere luchthaven dan Hoedspruit.

Naar Top

We vliegen vanuit Nelspruit naar Kruger Park. Bij aankomst rijden we in slechts drie minuten naar ons hotel: Cape Verde. Niet in het centrum gelegen, maar wel gunstig voor ons die in een hele korte tijd veel willen zien. Op het avond programma staat een ‘Jazz-safari’. We eten bij muzikale locals en zij geven een privé optreden voor ons; een soort van huiskamer concert, briljant!

De volgende dag bezoeken we het op twee na grootste Township van Zuid Afrika: Khayelitsha, vlak buiten het centrum van Kaapstad

Wat een indrukken doen we hier op. We kopen souvenirs in de verschillende ateliers. Ook brengen we  een bezoek aan een kinderdagverblijf. Beduusd en ontdaan van deze bijzondere ochtend lunchen we bij een lokaal ‘fastfood’- BBQ restaurant: Mzoli’s. Veel tijd om Kaapstad te verkennen hebben we niet, dus pakken we ook hier de Hop On Hop Off bus, de tour duurt ca twee uur.

Kaapstad ligt aan de voet van de Tafelberg, dit is ook meteen de hoofdattractie bij uitstek. Winkelen, flaneren,eten en drinken kan perfect aan de Victoria & Alfred Waterfront. Ook aan stranden geen gebrek. Helaas hebben wij geen tijd om Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop te bezoeken, wat tijdens een vakantie in Kaapstad eigenlijk niet mag ontbreken .

Na een geweldige, veel te korte, middag in Kaapstad te hebben doorgebracht, rijden we in een klein uurtje naar Franschhoek. Voor culinair genieten in de wijnstreek is Franschoek 'the-place-to-be'. We logeren in  Le Franschhoek Hotel&Spa, de ligging is echt fantastisch. We dineren vanavond in Le Quartier Francais, een exclusief boutique hotel/restaurant met als chef-kok Margot Janse. Wat een fantastische locatie en gastronomische verwennerij.

Naar Top

De laatste ochtend alweer;  fietsen en wijn proeven in Stellenbosch. We krijgen een rondleiding in het Thandi wijnhuis en ondanks het vroege tijdstip laten we de kans om deze overheerlijke wijnen te proeven niet aan ons neus voorbij gaan. Dan is het moment daar en zit de fantastische tour door Zuid Afrika erop. South Africa, om nooit te vergeten…

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

2202 EM Noordwijk

071 - 3618703

zakenreizen@travelxl.nl

TravelXL Beuk Abraham van Royenstraat 91 2202 EM Noordwijk - Alle filialen 155 2200 AD Noordwijk