‘Ciudad de las Artes

Catamaran Sunset Cruise

Geschreven door

Travelplanner Alexandra Kemp,

zoekt u een TravelXL Beuk kantoor.....

Klik hier voor één van onze kantoren

Eindelijk is het dan zover, dit weekend gaan we naar Valencia.  Na een korte vlucht van slechts tweeënhalf uur komen we aan op de luchthaven waar de taxi ons al staat op te wachten. Binnen 20 minuten zijn we dan ook al in ons hotel, het Holiday Inn. Dit hotel is ideaal gelegen met een bushalte om de hoek en taxi’s voor de deur. Het heeft een goed restaurant en een klein zwembad met sauna faciliteiten op het dak. Na aankomst in het hotel geven we de koffers af, schieten snel een korte broek aan en hup de stad in.

Naar top

We beginnen die dag in het ‘Ciudad de las Artes y Las Ciencias’ ook wel de stad van kunst en wetenschap en is een cultureel wetenschappelijk complex dat ligt aan de Jardin del Turia. Door de steeds wisselende exposities in het wetenschapmuseum is het erg leuk en leerzaam voor zowel  jong als oud. Tevens is het L’Oceanografic ook zeer de moeite waard om te bezoeken, dit is Europa’s grootste aquarium met 45.000 inwoners die uitsluitend raakvlakken hebben met water. Van pinguïns, haaien tot de imposante Beluga dolfijnen.  Wij waren erg onder de indruk hiervan.

Rond 2 uur beginnen we trek te krijgen en aangezien de temperatuur boven de 30 graden is besluiten we richting strand te gaan en daar op een gezellig terras te gaan lunchen. Wat een verwennerij al die heerlijke Spaanse tapas, zittend op een terras aan het strand en een koud biertje, dit is pas genieten. Valencia heeft een unieke ligging aan de Middellandse zee met maar liefst 300 zonnige dagen per jaar en een 135 meter breed zandstrand. De ideale plek voor een ‘Siesta’ besluiten we.

Rond zes uur vertrekken we met de taxi weer richting het hotel. Het valt me steeds weer op hoe vriendelijk en behulpzaam de mensen hier zijn. Eenmaal bij het hotel aangekomen hebben we heerlijk gedineerd en na een afzakkertje op het terras zoeken we ons bedje op want de volgende ochtend moeten we er weer vroeg uit.

De volgende ochtend spreken we om negen uur af want er staat een fietstocht door de stad gepland. Nu denk je als Nederlander dat je een ervaren fietser bent maar in Valencia is het toch weer even spannend.  We fietsen dwars door de drooggelegde rivier de Turia.

Naar top

Deze rivier is twaalf kilometer lang en ligt om Valencia heen en wordt tegenwoordig gebruikt om te wandelen, sporten of om te picknicken. Het valt me op hoe sportief de bevolking is en wij passen er zo hijgend op de fiets prima tussen. Na een rondje door de Turia vervolgen we onze weg door de oude binnenstad. We komen onder andere bij het smalste huisje van de stad en de stadstuinen.

Onze Nederlandse gids vertelt enthousiast over alle  bezienswaardigheden, heel indrukwekkend allemaal. Tegen het einde van de fietstocht stoppen we twintig minuten bij de Mercado Central, de plek om locals te ontmoeten. In deze markthal kan werkelijk alles gekocht worden.

Van vlees en groente tot kleding en allerlei prullaria. Hier kunnen we ons wel uren vermaken en kijken onze ogen uit . Als je echte parmaham wilt proeven dan moet je dat beslist hier kopen, het smelt op je tong, heerlijk! Na deze intensieve fietstocht was het tijd voor de lunch en waar kan je beter lunchen dan in restaurant Orio. Dit is een bijzonder en sfeervol restaurant waar je een keer geweest moet zijn. Echte Spaanse gerechten staan uitgestald en je kunt zelf kiezen welke je wilt. En wat hebben we genoten, onder het genot van een Spaans wijntje zitten we te smullen. We bewaren de stokjes van de tapas want die gebruik je namelijk voor het afrekenen. Het aantal stokjes betaal je uiteindelijk en de prijs is nog leuker slechts €1.95 per stokje.

Naar top

Na de lunch besluiten we om de stad te voet verder te verkennen en aangezien het oude centrum niet overdreven groot is komen we al snel uit bij Plaza de la Virgen, een gezellig plein met terrasjes en de prachtige kathedraal. We vinden dat het tijd is voor de specialiteit van Valencia namelijk ‘Aqua de Valencia’. dit is een drankje gemaakt van sinasappelsap, gin, wodka en cava, best heftig dus. Al nippend aan onze Aqua de Valencia zitten we heerlijk te genieten van alles om ons heen en vooral van de zon. Het is Inmiddels 38 graden.

Die avond hebben we weer zin in tapas en belanden we op een leuk terras aan de Plaza de la Reina. Ook hier is het eten weer heerlijk. De straatartiesten vermaken ons met heerlijke Jazz muziek tot de politie verschijnt en iedereen ineens de benen neemt. Dat is kennelijk heel normaal. Toen de politie eenmaal verdwenen was gaat men doodleuk verder met het nummer waar ze gebleven waren. Na onze heerlijke en vooral gezellige maaltijd besluiten we nog even een dansje te wagen in één van de nachtclubs. Aangezien het nachtleven hier rond twee uur  ’s nachts pas begint en wij er al rond twaalf uur waren was het nog bijzonder rustig in de club. Veel van de  clubs hebben verschillende ruimtes met VIP gedeeltes. Helaas zijn wij niet belangrijk genoeg om hier gebruik van te mogen maken. Nou ja, dan maar de dag afsluiten met een heerlijke cocktail op het terras.

De volgende dag staat de biologische dierentuin ‘Bioparc’ op de planning. Als je in Valencia bent mag dit niet ontbreken. De dieren worden hier zoveel mogelijk in hun eigen natuurlijke habitat onder gebracht met verblijven die exact zo zijn als in het wild. Behoorlijk indrukwekkend.  Alles is zo schoon, netjes en ruim. De dieren zien er allemaal gezond en goed verzorgd uit. Prachtige watervallen, beekjes en rotsen en dieren die lekker slenteren of slapen. Je weet niet waar je kijken moet. Na twee uur te hebben rond gewandeld  gaan we met de taxi terug naar het hotel. Hup nog even snel bikini aan en naar het strand want die avond vliegen we alweer terug. Na wederom een heerlijke en goedkope lunch snel handdoekje uitrollen en nog even van de zon en warme zee genieten.

Naar top

Als afsluiting van deze geweldige reis maken we ’s avonds nog een  Catamaran Sunset Cruise. Dit is echt een aanrader. Lekker dobberend op zee, zeilend langs de kust onder het genot van een glaasje cava en het warme avond zonnetje. Helaas is het alweer tijd om terug te gaan naar het hotel en met de metro te vertrekken naar de luchthaven. Één ding is zeker. Valencia heeft mijn hart gestolen en ik kom hier zeker nog een keer terug want er is genoeg te zien en te doen en ik heb de helft nog niet eens gedaan.

Noordwijk

2202 EM Noordwijk

071 - 3618703

zakenreizen@travelxl.nl

TravelXL Beuk Abraham van Royenstraat 91 2202 EM Noordwijk - Alle filialen 155 2200 AD Noordwijk