Ontdek Malysia met www.reisburobeuk.nl

Batu Caves

Bintang Road

Malacca

Het betoverende Maleisië heeft enorm veel te bieden. De combinatie van een boeiende cultuur, koloniale (Nederlandse) schatten, moderne steden, tophotels en natuurschoonheid maakt van dit fascinerende en buitengewoon Aziatische land een topbestemming. Bovendien is Maleisie een walhalla voor liefhebbers van de Aziatische keuken, exotische badplaatsen en tropische zandstranden.Op 16 mei 2012 vertrok ik op uitnodiging van Malaysia Airlines en Tourism Malaysia naar Kuala Lumpur, ook wel KL genoemd, en bezocht ik de nog niet zo toeristische oostkust Kuala Terengganu met als afsluiting van de reis de oudste stad van het land Malacca waar nog veel herinneringen aan de Nederlandse overheersing en oude VOC overblijfselen terug te vinden zijn. Tijdens het pakken van mijn koffer mijmer ik over de vele hoogtepunten die op ons programma staan en check meteen of mijn paspoort nog 6 maanden geldig is, de aanbevolen inentingen in orde zijn en of ik nog insectenwerende spray heb met deet.

geschreven door:

Jacqueline de Zwart

TravelXl Beuk Scheveningen

Klik hier voor één van onze kantoren

Na een vlucht van ca 12 uur komen we ’s morgens om half zeven aan in Kuala Lumpur. Aangezien dan de spits begint duurt het zeker anderhalf uur voor je in het centrum bent per auto. Tip: neem de trein voor ca. € 9.00 en je bent binnen 28 minuten in het centrum.

Meteen voelen we de zinderende warmte van deze stad en we laten Azië ons overkomen. Er heerst altijd een ongelofelijke bedrijvigheid op straat en de stad is schoon en zou als voorbeeld kunnen dienen voor vele grote steden in het westen. De oude koloniale bebouwing wordt afgewisseld met moderne en vooral hoge gebouwen die sinds de jaren negentig van de twintigste eeuw de skyline bepalen. De Petronas Towers, ook wel de Twin Towers genoemd,  steken machtig overal boven uit. Ook de KL Tower, waar het tv station is gevestigd, is zeker een bezoek waard. We hebben er heerlijk gegeten in het ronddraaiende restaurant boven in deze toren en hadden een magnifiek uitzicht over verlicht KL.

Petronas Towers ontdek Malysië met www.reisburobeuk.nl

terug naar top

De leukste winkelstraat is Bintang Road met veel winkels en restaurantjes. Indiaas, Indonesisch, Maleis en Chinees, het is er allemaal. Wie echt iets bijzonders wil kan een bezoek brengen aan Chinatown, een ware belevenis. Wat een drukte op de vele markten en in de winkeltjes. Afdingen is hier zeker een must.

Ontdek Malysië met reisburobeuk.nl
China Town Kuala Lumpur ontdek malysië met www.reisburobeuk.nl

terug naar top

Niet zo ver van Kuala Lumpur, op ca. tien kilometer, bevinden zich de Batu Caves. De grot is 400 meter lang en 100 meter hoog en werd in 1892 ontdekt. Dit is een heilige plaats voor de Hindoes in Maleisië.

Na aankomst worden we beneden begroet door de vele apen die daar lopen. Ze zijn uit op voedsel en dit kunnen we dan ook in de diverse winkeltjes kopen. Aan de voet van de grot staat een 42 meter hoog ‘gouden’ standbeeld van Lord Murugan. Om de grot te bereiken moesten we een trap met 272 treden beklimmen. Dat was wel een hele klauterpartij maar de moeite waard. Het was een prachtig gezicht hoe de zonnestralen de grotwand beschijnen. Ook hadden we een weids uitzicht over Kuala Lumpur. In Cathedral Cave, de grootste grot, staat het vol met kalkstenen altaren waar de Hindoes hun goden eren.

Na een paar dagen Kuala Lumpur reizen we met een binnenlandse vlucht van Malaysia Airlines van ca. 1 uur, verder naar de oostkust met als bestemming Kuala Terengganu. De rust en prachtige natuur voelen als een weldaad. Alsof je in een film bent waar je je thuis over verbaast en afvraagt of dit werkelijk bestaat. Er zijn hier veel mogelijkheden om te verblijven, van eenvoudig tot super luxe.

Ontdek Malysië met www.reisburobeuk.nl

Wij verbleven in het Tanjong Jara Resort in Dungun, ongeveer anderhalf uur rijden van Terengganu. ‘s Morgens worden we gewekt door de vogels en genieten van een combinatie van heerlijk eten, het prachtige zwembad, het helder witte strand en de prachtige tuin.

Voor diegenen die  iets willen ondernemen is hier ook genoeg te doen: Tenggol Island is één van de mooiste eilanden aan de oostkust van Maleisië en is een waar duikersparadijs. Als je liever snorkelt, kun je hier ook prima terecht.

ontdek Malysia met reisburobeuk.nl
Ontdek Malysië met www.reisburobeuk.nl

In deze warme wateren van de Zuid-Chinese zee is het goed toeven voor allerlei soorten veelkleurige vissen, koralen en schildpadden. We keken niet alleen onze ogen uit maar moesten ook goed uitkijken, er zwemmen hier soms ook haaien.

Op de Marang rivier hebben we een River Safari gemaakt door mangrove bossen en moerassen. We hebben veel exotische vogels gezien. Er werd ons geadviseerd om vis mee te nemen voor de arenden die deze dan van de boot afpikken. Een geweldig gezicht.

Een bezoek aan Chef’s Morning Market met een cookingclass is heel leuk. De ideale manier om je eigen te maken in de lokale kookkunsten. Verder konden we nog een jungle track naar Chemrung waterfalls maken of een fietstour doen maar daar hadden we helaas geen tijd meer voor. Kortom, we hebben ons niet verveeld.

Hierna vervolgt onze reis weer via Kuala Lumpur naar de historische stad Malacca. Malacca ligt op ca. 2 uur rijden van KL aan de westkust van Maleisie en is onbetwist de oudste stad met de meeste geschiedenis van Maleisie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Malacca op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. De stad is in handen geweest van de Britten, de Portugezen maar ook van de Nederlanders.

Dat is nog terug te zien in een aantal historische plekken zoals het Stadhuys, de Heerenstraat en de Jonkerstraat met de oude Chinese koopmanshuizen. Een ideale manier om Malacca te zien is je te laten rijden in één van de kleurig versierde trishaws, een soort fietstaxi. ’s Avonds genieten we op een van de vele terrasjes langs de kanalen met een schitterend uitzicht over Malcacca by night.

Nagenietend over deze zinderende bestemming komt er maar een ding in me op: Wanneer kan ik terug naar Maleisië!

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

2202 EM Noordwijk

071 - 3618703

zakenreizen@travelxl.nl

TravelXL Beuk Abraham van Royenstraat 91 2202 EM Noordwijk - Alle filialen 155 2200 AD Noordwijk