India het land van tempels, paleizen en prachtige landschappen, veel cultuur maar ook het land van tegenstellingen.

geschreven door:

Jacqueline de Zwart

TravelXl Beuk Scheveningen

Klik hier voor één van onze kantoren

Bij aankomst in Delhi komen geuren en kleuren ons tegemoet, we zien de drukke wegen en komen ogen en oren te kort. We laten ons heerlijk verwennen in ons hotel met een verkwikkende massage en een uitstekende maaltijd en na een goede nachtrust komt onze gids ons ’s-morgens vroeg ophalen voor de stadstour door Old en New Delhi. We vergapen ons, gezeten in een Riksja, aan de smalle straatjes van Old Delhi. Langzaam ontwaakt de stad en de stalletjes worden opgebouwd, melk wordt in grote vaten gekookt op grote vuren en fruit wordt netjes opgestapeld op houten handkarren.

De jongen van de Riksja heeft grote moeite (of doet alsof en droomt van en grote fooi) om ons zigzaggend door de straatjes te rijden om zo de grote gaten en kuilen te vermijden. Na 30 jaar ben ik terug in Delhi en er is veel veranderd, de Metro is aangelegd en het verkeer is chaotisch, de stad telt dan ook 16 miljoen mensen!  Onze gids pikt ons weer op en we vervolgen onze tour langs prachtige tempels, paleizen, de crematieplaats van Ghandi en de hoogste toren van India. Een man wenkt ons, begint op zijn fluit te spelen en "De slang" komt langzaam omhoog.

Vandaag vroeg uit de veren want om 08.00 uur komt onze vriendelijke chauffeur, meneer Gele Tulband, ons ophalen voor een 5 uur durende rit. We hebben enkele keren zijn naam gevraagd maar kunnen hier niets van maken en aangezien wij hem overal gelijk herkennen aan zijn gele tulband hebben wij hem hiernaar vernoemd.

Het duurt ca. 1 ½ uur om Delhi uit te komen aangezien de meeste mensen naar hun werk gaan in een industriezone richting Jaipur. Van de 6 rijbanen maakt men er  hier gewoon 9 van en we zien geen enkele auto zonder een deuk. Wat een belevenis, wie het hardst toetert kan er door en zo rijdt onze chauffeur Delhi uit naar de grote weg tussen de vrachtauto’s, motoren, fietsen, maar ook kamelen, apen en de koeien op de weg.

Een vreemd gezicht die koeien die op hun gemak op de middenberm, midden op de weg of aan de rand van de weg liggen. We kijken onze ogen uit aan het groene heuvellandschap, de donkere hokjes die dienen als winkel, restaurant of garage. En dan zomaar ineens doemt er een prachtig wit restaurant op en onze chauffeur stopt voor een thee pauze.

Om ongeveer 15.00 uur rijden we Jaipur binnen en ik probeer iets terug te halen van 30 jaar geleden. Nu zie ik veel vrachtauto’s, motoren, autowinkels, olifanten en kamelen tot we stoppen bij ons hotel, een oase van rust: een bijzonder Oosters Paleisje met veel marmer. Het historisch centrum is nog grotendeels in tact en is in de welbekende terracotta kleur geschilderd. Door de opvallende kleur wordt Jaipur ook wel de roze stad genoemd.

Fort Amer is boven op een berg gebouwd met een 11 kilometer lange muur om het fort heen. Vanuit het fort heb je een prachtig uitzicht op het mooie landschap. Per olifant worden we in een lange rij naar boven gereden, waar ons een spectaculair uitzicht wacht. Onze gids vertelt over de Maharadja die dit fort heeft laten bouwen en in onze beleving zien we het rijkelijk gevulde leven al voor ons.

Natuurlijk kan een bezoek aan The Giant Sundial of Jantar Mantar niet ontbreken, het is het grootste gebouwde astronomisch observatorium ter wereld gebouwd in de 18e eeuw. Er zijn 18 instrumenten, waarvan de meeste nog steeds werken. Aan het eind van de middag hebben we nog de gelegenheid om heerlijk te winkelen in een van de vele winkeltjes in het oude centrum.

Terug naar de  stad  voor het bezoek aan het Koninklijk Paleis  met al zijn pracht en praal, wat nog steeds bewoont wordt door de koning van Jaipur. Ondanks dat de koning van Jaipur alleen een ceremoniële taak heeft, is hij nog steeds belangrijk voor deze stad. Onderweg passeren we nog het drijvende Paleis, midden in een kunstmatig aangelegd meer, volledig omringd door water, een bijzonder gezicht.

De volgende dag vervolgen we onze weg naar Agra. Dit betekent weer een spectaculaire rit door een groen heuvellandschap, mannen die met hun kamelen onderweg naar hun werk zijn en zoals gewoonlijk heel veel druk toeterend verkeer. Zo’n 40 kilometer voor Agra ligt de voormalige Koninklijke stad Fatehpur Sikri  waar we de gids van deze dag ontmoeten. Met een busje worden we naar boven gereden en horen we het verhaal van Akbar de Grote die dit liet bouwen en hier met zijn drie vrouwen woonde. Wat een oase van rust, tijdens het luisteren naar de verhalen zien we voor ons in welke rijkdom zij zo’n 400 jaar geleden geleefd hebben. Deze avond genieten wij van een wervelende show welke ons de historie vertelt van het ontstaan van de Taj Mahal.

En dan… de volgende ochtend is het zo ver. Om 5.30 uur vertrekken wij in de richting van de Taj Mahal, een van de zeven wereld wonderen en ben ik benieuwd of ik hem de tweede keer nog zo bijzonder ga vinden en mijn dochter Simone is verwachtingsvol en nieuwsgierig. Zo vroeg in de ochtend valt er door de zonsopkomst een gouden gloed over de Taj Mahal en zijn er nog niet heel veel mensen. Terwijl we de poort doorlopen en het witte marmeren gebouw zien houden we onze adem in.

Met de show van gisteravond in ons gedachten, over het verhaal van Shah Jahan, die dit Mausoleum liet bouwen voor zijn zo geliefde Mumtaz Mahal. Rustig zitten we op een bankje naar die bijzondere gebouw te kijken, met het geluid van zingende vogels op de achtergrond. Overal heerst serene rust en we hadden hier wel uren kunnen rond slenteren. We betreden het gebouw op blote voeten en vol ontzag staan we aan het graf van Mumtas Mahal, een onvergetelijk moment.

Nog namijmerend verlaten we Agra weer terug naar Delhi, maar dit keer over een nieuw aangelegde snelweg zonder gaten en kuilen. Dit betekent dat de terugreis naar Delhi vlot verloopt, maar wat missen we de rommelige stalletjes, koeien, kamelen, apen en al het andere wat we op en langs de wegen tegen kwamen. We willen nog even shoppen in Delhi en worden door een behulpzame vriendelijke jongen per  tuktuk naar een winkel gebracht waar we een Sari en shawls kunnen kopen. Met de tuktuk dwars door Delhi en het drukke verkeer heen, een belevenis die je moet meemaken. Hierna weer een heerlijk diner want het eten in India is overheerlijk en zeer gevarieerd.

Met weemoed denken we terug aan onze reis en de vriendelijke en gastvrije mensen welke we mochten ontmoeten op onze reis en nemen afscheid van ons zeer geliefde chauffeur, meneer Gele Tulband. Op de terugreis stoppen we in Dubai, Ras Al Kamaih en Oman, wilt u meer lezen over onze avonturen kijk dan verder op deze site bij het Midden Oosten.

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

2202 EM Noordwijk

071 - 3618703

zakenreizen@travelxl.nl

TravelXL Beuk Abraham van Royenstraat 91 2202 EM Noordwijk - Alle filialen 155 2200 AD Noordwijk