Alles wat je moet weten

als je op reis gaat!

 

Alles wat je moet weten

als je op reis gaat!

 

Prettig en zorgeloos op vakantie met jouw ANVR-geboekte reis

 

www.anvr.nl

 

 

Je hebt een goede keus gemaakt door te boeken bij een ANVR-

reisonderneming!

Zes zekerheden van de ANVR, ondernemers in reizen, maken het verschil:

 

 

-Eerlijke voorwaarden

-Jouw geld in goede handen

-Veilig reizen

-Kwaliteit staat voorop

-Verantwoord op reis

-Zekerheid als er toch nog iets mis gaat.

Ruim 230 reisorganisaties en 1100 reisbureaus zijn aangesloten bij de ANVR.

Zij hanteren consumentvriendelijke voorwaarden die met de Consumentenbond

zijn afgestemd en hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Reisprofessionals

hebben kennis van zaken en geven je advies over actuele reis- en

landeninformatie, benodigde grensdocumenten en gezondheidsmaatregelen.

Zij regelen jouw vakantie of zakenreis tot in de puntjes. Of het nu gaat

om een volledige reis of losse onderdelen als ticket, verzekering of hotel.

 

ANVR-reisondernemingen zijn aangesloten bij Stichting Garantiefonds

Reisgelden, Stichting Garantiefonds Specialistische Touroperators of hebben

een vergelijkbare garantieregeling en zijn aangesloten bij de Geschillencommissie

Reizen.

ANVR-reisorganisaties zijn ook aangesloten bij Stichting Calamiteitenfonds

Reizen of bieden een vergelijkbare dekking.

Bij vertrek uit Nederland per touringcar zetten ANVR-leden alleen vervoerders

in die houder zijn van het Nederlandse ‘Keurmerk Touringcarbedrijf’

of van certificering ISO9001 met daaraan gekoppeld het ANVR-Veiligheidsdocument.

 

 

ANVR officieel keurmerk

 

De ANVR is een officieel keurmerk en volgens de eisen van Consuwijzer

beoordeeld. Zij voldoet aan alle door de Raad van Accreditatie getoetste

criteria (www.consuwijzer.nl/keurmerken/anvr).

 

Reisbureau bemiddelt, reisorganisator voert uit

 

Het ANVR-reisbureau kan als betrouwbare dienstverlener adviseren, namens

jou bemiddelen bij het boeken of in opdracht van jou een reservering

maken. Het reisbureau is dan niet aansprakelijk voor de juiste uitvoering. Hier

gelden de ANVR-Consumentenvoorwaarden deel B (Boekingsvoorwaarden).

 

De ANVR-reisorganisator is de samensteller van jouw reis en ook verantwoordelijk

voor de uitvoering. Rechten en plichten van de reisorganisator

en de reiziger staan vermeld in de ANVR-Consumentenvoorwaarden deel A

(Reisvoorwaarden).

 

Financiële garantie: SGR en SGST

 

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) beschermt vooruitbetaalde reisgelden

van reizigers die bij een SGR-deelnemer een reis boeken. Alle reis-,

verblijfs- en vervoersovereenkomsten, uitgezonderd losse overeenkomsten

van luchtvervoer en losse overeenkomsten van autohuur, zijn financieel

gedekt door SGR conform de garantieregeling SGR (www.sgr.nl). Een zelfde

garantie wordt geboden door de Stichting Garantiefonds Specialistische

Touroperators SGST (www.sgst.nl).

 

Stichting Calamiteitenfonds Reizen

 

De Stichting Calamiteitenfonds Reizen heeft ten doel reizigers financieel

tegemoet te komen van wie de reeds aangevangen reis niet verder kan worden

uitgevoerd ten gevolge van een calamiteit conform de garantieregeling van de

Stichting Calamiteitenfonds Reizen.

Wanneer een calamiteit dreigt dan bepaalt het Calamiteitenfonds of een

dekkingsbeperking voor een vakantiebestemming geldt. Wie nog niet op reis

is, kan in zo’n geval kosteloos annuleren vanaf 30 dagen voor vertrek

(www.calamiteitenfonds.nl). Dit recht heeft de reiziger ook zolang er sprake is

van een “uitkeringsvatbare situatie” na een calamiteit.

 

Geschillencommissie Reizen

 

Heb je een klacht over de reis en kom je er niet uit met jouw reisorganisator?

Dan kun je terecht bij de onafhankelijke Geschillencommissie Reizen

(www.degeschillencommissie.nl). Zij doet uitspraken over onenigheden

die zijn ontstaan tussen consument en ANVR-onderneming. De uitspraak is

bindend.

 

Een plezierige vakantie-ervaring met

‘Better holidays’

 

Vakantie vieren én rekening houden met milieu, mensen natuur en cultuur:

zo kan iedereen blijven genieten van zijn vakantiebestemming, nu en in de

toekomst!

Als eerste reisbrancheorganisatie ter wereld heeft de ANVR samen met alle

aangesloten touroperators en reisagenten zich verplicht maatregelen te

nemen op het gebied van vervoer, verblijf en vermaak.

 

 

Of het nu gaat om vakanties waarbij je geniet van ongerepte natuur, de lokale

cultuur ervaart, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft;

samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere

ervaringen. Daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame

ontwikkelingen op de bestemming. Voor jou als reiziger, maar ook voor de

mensen die op de vakantiebestemming wonen.

 

 

De ANVR ondersteunt ook de bestrijding van seksueel misbruik van kinderen

(www.ecpat.nl). Natuurlijk mogen ANVR-ondernemingen zich niet inlaten met

het organiseren of aanbieden van reizen die (mede) kinderprostitutie ten doel

hebben. Seksueel misbruik van kinderen is strafbaar in Nederland ook al werd

het misdrijf in het buitenland begaan. Wij vragen je dan ook alert te zijn en

misbruik te melden (www.meldkindersekstoerisme.nl).

 

 

ANVR 2014/2015 1

 

 

Belangrijk om te weten Zwembaden

 

Verzekerd vakantieplezier

 

Het is aan te raden bij het boeken een reis- en annuleringsverzekering af te

sluiten. Dit kan door de reisorganisatie als voorwaarde worden gesteld. Een

annuleringsverzekering kan uitkomst bieden bij een eventueel gedwongen

afzegging van de reis, maar ook als je door ziekte tijdens de reis vakantiedagen

mist. Biedt jouw ziektekostenverzekering in het land van bestemming voldoende

dekking? Bij een avontuurlijke vakantie kan een aanvullende verzekering

zijn vereist. Je kunt een European Health Insurance Card aanvragen

(www.ehic.nl) bij jouw ziektekostenverzekeraar.

 

Bewaar kopieën

 

Zorg dat je belangrijke telefoonnummers bij je hebt en bewaar kopieën van

polissen, creditcards, reispapieren, etc. Laat in het buitenland bij verlies of diefstal

van waardevolle papieren de politie altijd proces verbaal opmaken.

 

Creditcard en bankpas

 

Check vóór je op reis gaat of je creditcard/bankpas wordt geaccepteerd op

jouw bestemming. In veel landen heb je bij creditcardbetalingen je pincode

nodig.

 

Douane

 

Er gelden beperkende regels voor de invoer van bepaalde dierlijke producten,

zoals melk en vlees, om besmettelijke dierziekten buiten de EU te houden.

Producten en souvenirs van beschermde dier- (bijv. koraal) en plantsoorten

(bijv. cactussen) mogen niet worden ingevoerd. Vraag bij jouw boekingskantoor/

reisorganisator naar de door de EU uitgebrachte folder.

Bij entree of vertrek uit de Europese Unie moeten contante bedragen van

boven €10.000 (of vergelijkbaar in andere munteenheid) worden aangegeven

bij de douane. Bedragen die niet zijn aangegeven, kunnen in beslag worden

genomen.

 

(Hand)bagage

 

Bij luchtvervoer mag een aantal artikelen niet in de (hand)bagage worden

vervoerd, bijv. ontvlambare vloeistoffen, giftige of besmettelijke stoffen.

Voor handbagage gelden ook specifieke richtlijnen. Jouw boekingskantoor/

reisorganisator beschikt over de door EU uitgebrachte lijst.

 

Geldige papieren eigen verantwoordelijkheid

 

Uiterlijk bij het boeken van een reis moet de reisonderneming algemene informatie

geven over grens- en gezondheidsformaliteiten. Daarbij gaat hij uit van

de Nederlandse nationaliteit. Buitenlandse partners van Nederlandse reizigers

hebben soms een visum nodig. Bij bezit van een niet-Nederlandse of meervoudige

nationaliteit is het raadzaam zelf over de vereiste reisdocumenten contact

op te nemen met jouw ambassade of die van het ontvangende en/of transit

land. Alle kinderen moeten over een eigen reisdocument beschikken

(www.rijksoverheid.nl). Voor alleenreizende (gescheiden) ouders met

kind(eren) kunnen aanvullende grensformaliteiten gelden.

Na boeking ben je zélf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste reisdocumenten,

benodigde aanvullende informatie en om te checken of deze ook

bij vertrek van de reis nog actueel is.

 

Reisdagen

 

De geboekte reis wordt in hele dagen aangegeven. Zo kan jouw reis bijvoorbeeld

op de eerste dag beginnen met vertrek om 23.00 uur en op de laatste

dag eindigen met aankomst om 08.00 uur.

 

Excursies

 

Excursies of andere diensten die de reisorganisator in het programma aanbiedt

als onderdeel van de geboekte reis vallen onder haar aansprakelijkheid. Boek je

op de bestemming, al dan niet via de reisleiding, een excursie of andere dienst,

dan aanvaardt de reisorganisator in het algemeen geen aansprakelijkheid.

 

Wifi

 

In het reisaanbod kan worden vermeld dat op de bestemming Wifi aanwezig

is. Het is goed je te realiseren dat de -constante- werking en snelheid van

draadloos internet in het buitenland kan afwijken van wat je gewend bent. De

werking en snelheid van Wifi op de bestemming is dan ook niet gegarandeerd.

 

In zwembaden worden soms grote hoeveelheden water met enorme kracht

onttrokken aan de baden voor waterattracties. Niet goed beveiligde afzuigpunten

vormen een gevaar voor kinderen. Vertel hen uit de buurt te blijven van

deze afzuigpunten en roosters (www.thebluecap.com).

 

Vertrektijd terugreis

 

Ga uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis na

of dit tijdstip nog klopt. Als je alleen vervoer hebt geboekt of in een accommodatie

verblijft die niet door de reisleiding wordt bezocht, moet je de procedure

volgen die in de reispapieren staat. Volg je deze aanwijzingen niet juist op dan

kunnen de hieruit voortvloeiende kosten voor jouw rekening komen.

 

Vervoersvoorwaarden

 

Naast de ANVR-Consumentenvoorwaarden zijn op het vervoer leveringsvoorwaarden

van toepassing, bijv. van luchtvaart- of treinmaatschappij. Deze zijn

bij de betreffende maatschappij op te vragen of kijk op

www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden.

 

Rechten van passagiers

 

EU-vervoerders hebben wettelijke verplichtingen richting hun passagiers bij

annulering, instapweigering en langdurige vertraging. De vervoersmaatschappij

moet jou hierover informeren en aan deze verplichtingen voldoen. Blijft

deze in gebreke dan kun je de Inspectie Leefomgeving en Transport

(www.ilent.nl) inschakelen. Bij jouw reisonderneming kun je uitsluitend op

basis van de ANVR-Consumentenvoorwaarden terecht. De reisonderneming

verwijst je zo nodig naar de vervoerder. Informatie over de Rechten van Reizigers

vind je op de website van de Europese Commissie.

 

Luchtvaartpassagiers EU – VS

 

De EU en de VS (mogelijk volgen meerdere landen) hebben een internationale

overeenkomst. Er vindt overdracht plaats van bepaalde reis- en reserveringsgegevens

van passagiers (PNR) die naar, van en door de VS vliegen. De VS-autoriteiten

gebruiken deze PNR-gegevens ter preventie en bestrijding van met

name terrorisme; eventueel ook om te vergelijken met lijsten van passagiers

die een veiligheidsrisico vormen. Deze gegevens worden 15 jaar bewaard en

kunnen met andere autoriteiten worden uitgewisseld. Gegevens die verband

houden met een specifieke zaak kunnen langer worden bewaard. Je kunt op

verzoek meer informatie vragen bij de luchtvaartmaatschappij die jouw vlucht

uitvoert of bij jouw boekingskantoor.

 

Vervoer personen met beperkte mobiliteit/gehandicapten

 

Informeer jouw boekingskantoor hier over vóór reservering en vraag naar de

regels en mogelijkheden per vervoermiddel. Als vervoer alleen onder bepaalde

voorwaarden óf niet mogelijk is, word je hiervan in kennis gesteld. Jouw

boekingskantoor kan op verzoek gerichte informatie geven over het vervoer

waarvoor je wilt reserveren (de website van de Europese Commissie).

 

Vragen

 

Check op de dag dat je gaat boeken of een reisonderneming is aangesloten bij

de ANVR (www.anvr.nl) en bij SGR (www.sgr.nl) of SGST (www.sgst.nl).

Voor informatie of vragen over jouw reis kun je terecht bij jouw ANVR-

boekingskantoor en op www.anvr.nl.

Volg ons ook op www.facebook.com/anvrnl.

 

 

 

ANVR 2014/2015 2

 

 

ANVR-CONSUMENTENVOORWAARDEN

(REIS- EN BOEKINGSVOORWAARDEN)

2014/2015

 

Inleiding

 

Deze ANVR- Reis- en Boekingsvoorwaarden zijn in overleg met de Consumentenbond

tot stand gekomen in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfregulering

en worden periodiek inhoudelijk herzien. De ANVR-Consumentenvoorwaarden

zijn in december 2012 geactualiseerd en gelden voor reizen met

vertrek vanaf 1 januari 2013. Per 1 juli 2015 zijn de artikelen 21,1a (ANVR-Reisvoorwaarden)

en 9,1a (ANVR-Boekingsvoorwaarden) aangepast.

Je kunt deze voorwaarden ook nalezen op www.anvr.nl.

 

 

Zijn de ANVR-Reisvoorwaarden of de ANVR-Boekingsvoorwaarden van

toepassing?

Op de reserveringsbevestiging (boekingsbevestiging of reisovereenkomst)

wordt aangegeven welke voorwaarden van toepassing zijn: A: ANVR-Reisvoorwaarden

of B: ANVR-Boekingsvoorwaarden.

 

 

Als je een pakketreis boekt bij een ANVR-reisorganisator dan gelden de

ANVR-Reisvoorwaarden (A) voor het gehele traject, dus van ‘Vóór het boeken

van de reis’ tot en met ‘Na de reis’. Ook als de reisagent (boekingskantoor) zelf,

op eigen naam, een samengestelde reis organiseert en aanbiedt, dan wel

reizen verkoopt van een reisorganisator die niet in Nederland is gevestigd, zijn

de ANVR-Reisvoorwaarden (A) van toepassing.

De ANVR-Boekingsvoorwaarden (B) zijn van toepassing op alle overige vormen

van dienstverlening door de reisorganisator en/of de reisagent (boekingskantoor).

 

 

Als niet duidelijk staat aangegeven welke voorwaarden van toepassing zijn dan

gelden de ANVR-Reisvoorwaarden (A).

 

 

Printscreen

 

Het “online”-aanbod van een reisorganisator kan snel wijzigen. Het verdient

daarom aanbeveling dat je bij boeking een print maakt (print screen) van het

scherm waarop het aanbod van de reisorganisator staat, zodat daarover later

geen onduidelijkheid kan ontstaan.

 

Aanvullende bedingen

 

Reisorganisator (en/of reisagent) en reiziger kunnen bedingen overeenkomen

die aanvullend zijn op deze voorwaarden. Deze bedingen moeten schriftelijk of

elektronisch worden vastgelegd en zijn bedoeld om de positie van de reiziger

te versterken. De bedingen kunnen geen afbreuk doen aan de rechten die

de reiziger op grond van de wet en deze algemene voorwaarden heeft. Bij

strijdigheid van het individueel overeengekomen beding met deze algemene

voorwaarden geldt de voor de reiziger gunstigste bepaling.

 

A: ANVR-Reisvoorwaarden 2014/2015

INHOUD

 

. INLEIDING

Artikel 1 Inleidende bepalingen

 

. VÓÓR HET BOEKEN VAN DE REIS

Artikel 2 Informatie van de reisorganisator

Artikel 3 Informatie door de reiziger

Artikel 4 Essenties

 

. HET BOEKEN VAN DE REIS (Inhoud en vastlegging)

Artikel 5 Totstandkoming en inhoud overeenkomst

Artikel 6 Betaling, rente en incassokosten

Artikel 7 Reissom

 

. PERIODE NA BOEKING TOT EN MET UITVOERING VAN DE REIS

Artikel 8 Wijzigingen reissom

Artikel 9 Reisbescheiden en benodigde reisdocumenten reiziger

Artikel 10 Wijzigingen door de reiziger

 

Artikel 11 In-de-plaatsstelling

Artikel 12 Annulering door de reiziger

Artikel 13 Opzegging door de reisorganisator

Artikel 14 Wijzigingen door de reisorganisator

Artikel 15 Aansprakelijkheid en overmacht

Artikel 16 Hulp en bijstand

Artikel 17 Uitsluiting en beperkingen aansprakelijkheid reisorganisator

Artikel 18 Verplichtingen van de reiziger

Artikel 19 Klachten tijdens de reis

 

. NA DE REIS

Artikel 20 Klachten na de reis

Artikel 21 Geschillen

Artikel 22 Nakomingsgarantie

 

INLEIDING

 

Artikel 1 Inleidende bepalingen

 

1.

In deze reisvoorwaarden wordt verstaan onder:

Reisorganisator: degene die, in de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen

naam aan het publiek of aan een groep personen van te voren georganiseerde

reizen aanbiedt.

Reiziger:

 

a. de wederpartij van de reisorganisator, of

b. degene te wiens behoeve de reis is bedongen en die dat beding heeft

aanvaard, of

c. degene aan wie overeenkomstig artikel 11 van deze voorwaarden de

rechtsverhouding tot de reisorganisator is overgedragen.

Reisovereenkomst: de overeenkomst waarbij een reisorganisator zich

jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem

aangeboden van te voren georganiseerde reis die een overnachting of

een periode van meer dan 24 uren omvat alsmede tenminste twee van de

volgende diensten:

 

a. vervoer;

b. verblijf;

c. een andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende toeristische

dienst, die een significant deel van de reis uitmaakt.

Eigen-vervoerreizen: reizen waarbij de reiziger alleen vakantieaccommodatie

reserveert en het vervoer zelf organiseert.

Boekingskantoor: het bedrijf dat tussen de reiziger en de reisorganisator

bemiddelt bij het sluiten van de reisovereenkomst.

Werkdagen: de dagen maandag tot en met zaterdag, uitgezonderd wettelijk

erkende feestdagen.

Kantooruren: maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 17.30 uur en zaterdag

van 10.00 - 16.00 uur, uitgezonderd wettelijk erkende feestdagen.

 

2.

Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op alle reisovereenkomsten. De

reisorganisator kan bedingen dat deze reisvoorwaarden ook van toepassing

zijn op overeenkomsten met betrekking tot andere reizen, waaronder

eigen-vervoerreizen en pendelreizen per bus, mits dit in de publicatie wordt

vermeld.

3.

Onder de aanduiding “Europa en de Middellandse Zeelanden” wordt

verstaan: het Europese continent, inclusief Spaanse (Canarische) eilanden

en Portugese (Madeira, Azoren) eilanden, resp. alle landen in Azië en Afrika

grenzend aan de Middellandse Zee.

. VÓÓR HET BOEKEN VAN DE REIS

Artikel 2 Informatie van de reisorganisator

 

1.

Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door of namens

de reisorganisator algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde

informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op

gezondheidsgebied aan de reiziger worden verstrekt.

De reiziger is zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de

nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na

te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.

2.

Door of namens de reisorganisator zal de reiziger informatie worden

verstrekt over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskosten-

verzekering en een reisverzekering. De reisorganisator mag aan het sluiten

van een reisovereenkomst de voorwaarde verbinden dat de reiziger een

reisverzekering sluit en kan tevens bewijs van zo’n verzekering verlangen.

ANVR 2014/2015

3

 

 

De reisorganisator vermeldt een dergelijke voorwaarde duidelijk in de

aanbieding.

 

3.

De reisorganisator draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie

in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers,

als die door derden zijn opgesteld of uitgegeven.

4.

Bij vliegvervoer wordt de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij

zodra deze bij de reisorganisator bekend is aan de reiziger

bekendgemaakt, zo mogelijk bij boeking en uiterlijk bij het verstrekken van

de reisbescheiden.

Artikel 3 Informatie door de reiziger

 

1.

De reiziger verstrekt het boekingskantoor of de reisorganisator uiterlijk bij

het sluiten van de overeenkomst alle gegevens omtrent hemzelf en de door

hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de

uitvoering van de overeenkomst. Daartoe behoren indien beschikbaar zijn

mobiele telefoonnummers en e-mailadressen.

2.

De reiziger dient informatie te verstrekken met betrekking tot de lichamelijke

en geestelijke toestand van de reiziger(s) (waaronder het gebruik van

alcohol, drugs of medicijnen) als die lichamelijke en/of geestelijke toestand

kan leiden tot ongemak, gevaar of risico’s voor de reiziger dan wel andere

reizigers (passagiers en/of bemanning) of bezittingen van derden. De reiziger

is zich ervan bewust dat de vervoerder (bijvoorbeeld de gezagvoerder

van een vliegtuig) hem het recht op verder vervoer kan ontzeggen als de

informatie niet correct blijkt of niet wordt verstrekt. Informatie moet ook

worden verstrekt met betrekking tot een beperkte mobiliteit, alsmede bij

de noodzaak tot het begeleiden van minderjarige en mindervalide reizigers,

zwangere vrouwen, zieken en andere medereizigers. Het is de reiziger

bekend dat de vervoerder zich het recht voorbehoudt om ten aanzien van

bepaalde medische condities een medische verklaring te verlangen en bij

ontbreken van die verklaring de reiziger het recht op (verder) vervoer te

ontzeggen.

3.

Tevens vermeldt de reiziger bijzonderheden die van belang kunnen zijn

voor de goede uitvoering van de reis door de reisorganisator omtrent de

hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde groep

reizigers.

4.

Indien de reiziger in zijn informatieplicht tekortschiet en dit tot gevolg

heeft dat deze reiziger(s) door de reisorganisator van (verdere) deelname

aan de reis overeenkomstig het bepaalde in artikel 18 lid 2 wordt (worden)

uitgesloten, worden de in dat artikel bedoelde kosten aan hem in rekening

gebracht.

Artikel 4 Essenties

 

1.

Op medische gronden kunnen afwijkingen van of toevoegingen aan de

door de reisorganisator aangeboden reis worden verlangd (medische

essenties). De reisorganisator zal een reële inspanning leveren teneinde

hieraan gevolg te geven, tenzij dat in alle redelijkheid niet van hem kan

worden gevergd. Medische essenties behoeven de nadrukkelijke schriftelijke

instemming van de reisorganisator.

2. De reisorganisator heeft in geval van een medische essentie het recht per

boeking een redelijk bedrag in rekening te brengen voor aan de afwijking

of toevoeging verbonden organisatiekosten, communicatiekosten en

eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners

in rekening gebrachte extra kosten. Eventuele kosten inzake medische

essenties kunnen slechts in rekening worden gebracht indien de reiziger en

de reisorganisator dit overeenkomen.

3.

Een essentieverzoek op andere dan medische gronden (andere essenties)

neemt de reisorganisator alleen in behandeling, als dit een redelijke kans

van slagen heeft. In dat geval heeft hij het recht om hiervoor een redelijk

bedrag in rekening te brengen, te weten de aan het verzoek verbonden

organisatiekosten, communicatiekosten en eventuele, door de bij de uitvoering

van de reis betrokken dienstverleners in rekening gebrachte extra

kosten.

Ook deze verzoeken behoeven de uitdrukkelijke schriftelijke instemming

van de reisorganisator.

4.

De hoogte van de in dit artikel genoemde vergoedingen worden in de

aanbieding van de reisorganisator vermeld.

HET BOEKEN VAN DE REIS (Inhoud en vastlegging)

 

Artikel 5 Totstandkoming en inhoud overeenkomst

 

1. Aanbod en aanvaarding

a. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van

het aanbod van de reisorganisator inclusief de toepasselijke voorwaarden.

De aanvaarding kan hetzij rechtstreeks, hetzij via bemiddeling van

een boekingskantoor plaatsvinden. Na totstandkoming van de overeenkomst

ontvangt de reiziger schriftelijk of langs elektronische weg zo

spoedig mogelijk een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een

factuur.

b. Bij boeking via internet richt de reisorganisator het boekingsproces zodanig

in dat de reiziger vóór de aanvaarding erop gewezen wordt dat hij

een overeenkomst aangaat en welke voorwaarden daarop van toepassing

zijn. Door de bevestiging van de boeking door de reisorganisator is

de reiziger aan deze overeenkomst gebonden.

2. Herroeping aanbod

Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door

deze worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de

berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping

dient zo spoedig mogelijk, doch vóór 16.00 uur de volgende werkdag

(reizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden) resp. vóór 12.00 uur

de tweede werkdag (reizen naar overige bestemmingen) na de dag van

aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen.

De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel

betaalde gelden.

 

3. Kennelijke fouten

Kennelijke fouten en kennelijke vergissingen binden de reisorganisator niet.

Dergelijke fouten en vergissingen zijn fouten en vergissingen die – vanuit

het perspectief van de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig

kenbaar zijn of zouden moeten zijn.

 

4. Opzegging reisorganisator wegens te geringe deelname

De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst met onmiddellijke

ingang op te zeggen, indien het aantal aanmeldingen kleiner is dan het

vereiste minimum aantal. Hij vermeldt de opzegtermijn en het vereiste

minimum aantal aanmeldingen duidelijk in de aanbieding. De opzegging

dient binnen de in de aanbieding genoemde termijn en schriftelijk te

geschieden. De artikelen 13 en 15 zijn niet van toepassing.

 

5. Aanmelder

a. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst

aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen

die uit de overeenkomst voortvloeien.

b. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en

de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend

via de aanmelder.

c. De (andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen aandeel in de overeenkomst

aansprakelijk.

6. Gegevens en voorbehouden in publicatie

a. Indien de overeengekomen reis is opgenomen in een publicatie van de

reisorganisator maken de hierin opgenomen gegevens mede deel uit

van de overeenkomst.

b. Indien de reisorganisator algemene voorbehouden in het algemene

gedeelte van het programma heeft opgenomen en deze in strijd zijn met

de reisvoorwaarden, gelden de voor de reiziger meest gunstige bepalingen.

7. Vertrek- en aankomsttijden

Voor vervoersonderdelen van de reis zullen vertrek- en aankomsttijden

worden vermeld in de reisbescheiden. Deze tijden zijn definitief. De reisorganisator

kan hier alleen binnen redelijke grenzen en alleen indien handhaving

van deze tijden redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd van

afwijken. In dat geval zijn de artikelen 14 en 15 niet van toepassing.

 

8. Afwijkingen van percentages in artikel 6 en 12

De reisorganisator kan van de in de artikelen 6 en 12 genoemde percentages

afwijken, doch alleen indien de afwijkende percentages vooraf bekend

zijn gemaakt in de publicatie en/of aanbieding en de positie van de reiziger

versterken.

Dit laat onverlet de toegestane afwijkingen als bedoeld in art. 6 lid 1 en art.

12 lid 2.

 

ANVR 2014/2015

4

 

 

Artikel 6 Betaling, rente en incassokosten

 

1.

a. Bij het totstandkomen van de overeenkomst dient een aanbetaling

van 15 % van de totale overeengekomen reissom te worden voldaan.

Organisatoren van cruises, lijndienstreizen, rondreizen (inclusief camperverhuur),

avontuurlijke reizen, eigen-vervoerreizen inzake de verhuur

van motorboten of zeiljachten, resp. reizen met bezoeken aan nationale

parken incl. “pretparken” of bezoeken aan culturele- of sportevenementen,

en van reizen buiten Europa en de Middellandse Zeelanden kunnen

hiervan afwijken. Zij maken dat vooraf duidelijk aan de reiziger kenbaar.

b. In geval van eigen-vervoerreizen naar hotels bedraagt de aanbetaling

20 % van de reissom.

c. In geval van eigen-vervoerreizen naar wooneenheden zoals bungalows,

appartementen, stacaravans, campingstaanplaatsen bedraagt de aanbetaling

30 % van de reissom.

2.

Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de vertrekdag

(bij eigen-vervoerreizen uiterlijk zes weken voor de aankomstdatum van

het eerst geboekte verblijf ) in het bezit zijn van het boekingskantoor. De

reiziger is in verzuim als niet tijdig is betaald. Als de reiziger niet tijdig

heeft betaald, zendt de reisorganisator de reiziger een kosteloze betalingsherinnering,

waarin de reiziger een termijn van veertien kalenderdagen

wordt gesteld om de betaling alsnog te voldoen. Indien betaling ook dan

uitblijft, wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd op de dag van

verzuim. De reisorganisator heeft het recht om de daarvoor verschuldigde

annuleringskosten in rekening te brengen. In dat geval zijn de bepalingen

van artikel 12 van toepassing en worden de reeds betaalde gelden met de

annuleringsgelden verrekend.

3.

Indien de overeenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand

komt, moet terstond de gehele reissom worden voldaan.

4.

De reiziger die niet tijdig aan een geldelijke verplichting jegens de reisorganisator

heeft voldaan, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke

rente verschuldigd. Voorts is hij gehouden tot vergoeding van door de

reisorganisator gemaakte incassokosten.

Deze bedragen maximaal: 15% over reissommen tot € 2.500,00; 10% over

de daaropvolgende € 2.500,00 en 5% over de volgende € 5.000,00 met een

minimum van € 40,00. De reisorganisator kan ten voordele van de reiziger

afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 7 Reissom

 

1.

De gepubliceerde reissom geldt per persoon, tenzij anders aangegeven.

Hierin zijn begrepen de diensten en voorzieningen in de publicatie vermeld,

al of niet in verschillende kostenelementen gespecificeerd, inclusief

de op het moment van publicatie bekende onvermijdbare bijkomende

kosten die de reiziger voor de aangeboden diensten moet betalen. Onder

onvermijdbare bijkomende kosten worden verstaan kosten die onlosmakelijk

verbonden zijn met de aangeboden dienst. Daaronder vallen niet de

kosten van aanvullende diensten die op verzoek van de reiziger door de

reisorganisator of door derden worden verleend, zoals verzekeringspremies,

alsmede kosten welke bij boeking per reisgezelschap worden geheven en

variëren naar gelang de grootte van het reisgezelschap, en reserveringskosten

die per verkoopkanaal kunnen variëren.

2.

De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, heffingen en belastingen,

zoals deze de reisorganisator bekend waren ten tijde van publicatie

ervan.

. PERIODE NA BOEKING TOT EN MET UITVOERING VAN DE REIS

Artikel 8 Wijzigingen reissom

 

1.

De reisorganisator heeft het recht om tot 20 kalenderdagen voor de dag

van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst

geboekte verblijf ) de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in

de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde

belastingen en heffingen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke

wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding

geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden

kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd.

De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is

berekend.

Als de reissom tijdig door de reiziger is betaald, is de termijn waarbinnen

de reissom niet meer verhoogd mag worden, zes weken in plaats van 20

kalenderdagen voor vertrek.

2.

a. In afwijking van het bepaalde in lid 1 zal de reisorganisator na de totstandkoming

van de reisovereenkomst de reissom van chartervliegreizen

binnen Europa en naar de Middellandse Zeelanden niet wijzigen.

b. In afwijking van het in sub a. bepaalde en uitsluitend in geval van

onvoorzienbare

-verhogingen van verschuldigde belastingen of heffingen, of

-extreme verhoging van de vervoerskosten

kan de reisorganisator tot 20 kalenderdagen voor de dag van vertrek de

reissom verhogen. De ANVR en de Consumentenbond bepalen samen

of van een dergelijke situatie sprake is. Indien daarover geen overeenstemming

bereikt wordt, zal een in gezamenlijk overleg aan te wijzen

onafhankelijke derde worden gevraagd hierover een partijen bindende

uitspraak te doen.

3. De reiziger kan, in geval van een aangekondigde prijsverhoging van de

luchtvervoerskosten, aan de reisorganisator vragen of hij deze kosten alvast

aan de reisorganisator mag betalen ter voorkoming van de prijsverhoging.

Als dit verzoek kan worden ingewilligd, deze kosten volledig zijn betaald

en het ticket is uitgegeven, geldt dat de reisorganisator het deel luchtvervoerskosten

in de reissom niet meer zal wijzigen. In die gevallen worden

de annuleringskosten van artikel 12 minimaal verhoogd met de betaalde

luchtvervoerskosten.

4.

a. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld

in lid 1 en 2 af te wijzen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht

gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling

van de verhoging.

b. Indien de reiziger de verhoging afwijst, heeft de reisorganisator het recht

de overeenkomst op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - binnen

7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de

verhoging van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op

kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden. De

artikelen 13, 14 en 15 zijn niet van toepassing.

Artikel 9 Reisbescheiden en benodigde reisdocumenten reiziger

 

1.

De reisorganisator stelt de benodigde reisbescheiden uiterlijk 10 kalenderdagen

voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen: voor de aankomst-

datum van het eerst geboekte verblijf ) in het bezit van de reiziger, tenzij dit

redelijkerwijs niet van de reisorganisator kan worden gevergd.

2.

Indien de reiziger uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden

ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld bij de reisorganisator of het

boekingskantoor.

3.

Ingeval een reis wordt geboekt binnen 10 kalenderdagen voor de dag van

vertrek (bij eigen-vervoerreizen: voor de aankomstdatum van het eerst

geboekte verblijf ) geeft de reisorganisator of het boekingskantoor aan

wanneer en op welke wijze de benodigde reisbescheiden in het bezit van

de reiziger worden gesteld.

Als de reiziger deze niet dienovereenkomstig ontvangen heeft, meldt hij dit

onverwijld bij de reisorganisator of het boekingskantoor.

4. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde

documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een

identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en

vaccinaties, rijbewijs en groene kaart. Indien de reiziger de reis niet (geheel)

kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt

zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening, tenzij de

reisorganisator heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen en het

ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend, of als de reisorganisator

tekort is geschoten in zijn informatieplicht van artikel 2 lid 1.

Artikel 10 Wijzigingen door de reiziger

 

1.

Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger wijziging daarvan

verzoeken. Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde

reissom onder aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet. Bovendien is hij

gehouden hiervoor een in de aanbieding vermeld bedrag aan wijzigingskosten

per boeking en eventuele communicatiekosten te voldoen. Over het

verzoek zal zo spoedig mogelijk worden beslist. Tot 28 kalenderdagen voor

vertrek zullen deze wijzigingen voor zover mogelijk worden aangebracht en

in dat geval schriftelijk door de reisorganisator worden bevestigd.

2.

Afwijzing van de door de reiziger gewenste wijzigingen zal door de reisorganisator

met redenen worden omkleed en de reiziger onverwijld worden

meegedeeld. De reiziger kan de oorspronkelijke overeenkomst handhaven

dan wel annuleren. In dat laatste geval is artikel 12 van toepassing. Bij

ANVR 2014/2015

5

 

 

uitblijven van een reactie van de reiziger op de afwijzing van zijn verzoek

wordt de oorspronkelijke overeenkomst uitgevoerd.

 

3.

Wijziging van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende

passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering waarop artikel 12

van toepassing is. In dat geval zijn geen wijzigings- of communicatiekosten

verschuldigd.

Artikel 11 In-de-plaatsstelling

 

1.

Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen

door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

-de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden; en

-het verzoek wordt uiterlijk 7 kalenderdagen vóór vertrek ingediend, dan

wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen

worden verricht; en

-de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners

verzetten zich niet tegen deze in-de-plaatsstelling.

 

2.

De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk

aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog

verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 10 lid 1 bedoelde

wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg

van de vervanging.

Artikel 12 Annulering door de reiziger

 

1. Standaard annuleringskosten

Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de

reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende

annuleringskosten in rekening brengen:

-bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief ) vóór de vertrekdag:

de aanbetaling;

-bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief ) tot de 28ste

kalenderdag (exclusief ) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;

-bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief ) tot de 21ste dag

(exclusief ) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;

-bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief ) tot de 14de dag

(exclusief ) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;

-bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief ) tot de 5de dag

(exclusief ) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;

-bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief ) tot de vertrekdag:

90% van de reissom;

-bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

 

2. Afwijkende annuleringskosten

a. Voor eigen-vervoerreizen naar wooneenheden zoals bungalows, appartementen,

stacaravans en campingstaanplaatsen, zijn naast eventueel

verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten

verschuldigd:

-bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief ) vóór de vertrekdag:

de aanbetaling;

-bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief ) tot de 28ste dag

(exclusief ) vóór de vertrekdag: 60% van de reissom;

-bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief ) tot de vertrek-

dag: 90% van de reissom;

-bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

 

b. Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop

verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per

onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.

c. Organisatoren van cruises, lijndienstreizen, rondreizen (inclusief camper-

verhuur), avontuurlijke reizen en reizen buiten Europa en de Middellandse

Zeelanden kunnen afwijken van het bepaalde in lid 1. Zij maken dat

vooraf aan de reiziger kenbaar.

d. Indien het vervoer per lijndienst wordt uitgevoerd of bijzondere diensten

worden aangeboden zoals camperhuur, huur van motorboten of

zeiljachten, autohuur, bezoek aan nationale parken incl. “pretparken” of

bezoek aan culturele- of sportevenementen, kunnen voor dat vervoer

c.q. die bijzondere diensten afwijkende annuleringsbepalingen gelden.

Deze worden vooraf aan de reiziger kenbaar gemaakt.

3. Deelannulering

a. Indien een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst

voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, vakantiewoning

of andere accommodatie annuleert, is hij annuleringskosten

verschuldigd.

b. Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze

accommodatie voorkomt, doet de reisorganisator aan de overblijvende

reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel

voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie.

c. Voor de sub b. bedoelde reiziger(s) wordt de reissom gewijzigd conform

de prijstabel.

Voor de betaling van de gewijzigde reissom zullen de normale betalingsregels

van artikel 6 gelden.

d. Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd,

wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers

annuleringsgeld verschuldigd.

e. Het totaalbedrag van annuleringsgeld en gewijzigde reissom zal de

totale reissom van de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan. Een

eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht.

4. Minder schade

De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten

conform het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij aannemelijk

maakt dat de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat

geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder

schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.

 

5. Geen kosten bij dekkingsbeperking/uitkeringsvatbare situatie

Reizen naar een gebied waarvoor een door de Calamiteitencommissie van

het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking dan wel uitkeringsvatbare

situatie geldt, kunnen door de reiziger vanaf 30 kalenderdagen

voor vertrek kosteloos worden geannuleerd of, indien mogelijk en gewenst,

omgeboekt.

 

6. Buiten kantooruren

Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de

eerstvolgende werkdag.

 

7. In-de-plaatsstelling

In geval geen annulering plaatsvindt, maar de reiziger voor in-de-plaatsstelling

kiest, is artikel 11 van toepassing.

 

Artikel 13 Opzegging door de reisorganisator

 

1.

De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens

gewichtige omstandigheden.

2.

Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die

van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van de reisorganisator

aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.

3.

Een gewichtige omstandigheid voor de reisorganisator is in ieder geval

aanwezig als vóór datum vertrek een voor dat gebied door de Calamiteiten-

commissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking, dan

wel uitkeringsvatbare situatie geldt.

4.

a. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reiziger kan worden toegerekend,

komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de

reiziger.

b. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reisorganisator kan worden

toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van

de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van

artikel 15.

c. Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de reiziger noch aan de

reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun

eigen schade zoals nader uitgewerkt in artikel 16.

5.

Indien de reisorganisator door de opzegging geld bespaart, heeft de

reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.

Artikel 14 Wijzigingen door de reisorganisator

 

1.

a. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening

te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden als nader omschreven

in artikel 13 lid 2. Wijzigingen deelt de reisorganisator binnen 3 kalenderdagen

aan de reiziger mee, nadat hij van de wijziging op de hoogte

is gesteld. Vanaf 10 kalenderdagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen:

voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf ) deelt hij deze

binnen 1 kalenderdag mee.

b. Als de wijziging één of meer wezenlijke punten betreft kan de reiziger de

wijziging(en) afwijzen.

c. Als de wijziging één of meer niet-wezenlijke punten betreft kan de reiziger

de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van

meer dan geringe betekenis strekt.

ANVR 2014/2015

6

 

 

d. Indien de reisorganisator door de wijziging geld bespaart, heeft de reiziger

voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.

2.

a. In geval van wijziging doet de reisorganisator de reiziger indien mogelijk

een alternatief aanbod. Dit doet hij binnen 3 kalenderdagen nadat

de reisorganisator van de wijziging op de hoogte is gesteld. Vanaf 10

kalenderdagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen: voor de aankomst-

datum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 1

kalenderdag.

b. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid

van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld

naar objectieve maatstaven en dient te worden bepaald naar de volgende

omstandigheden die uit het vervangende aanbod moeten blijken:

-de situering van de accommodatie in de plaats van bestemming;

-de aard en klasse van de accommodatie;

-de faciliteiten die de accommodatie verder biedt.

Bij de hier bedoelde beoordeling moet rekening worden gehouden met:

-de samenstelling van het reisgezelschap;

-de aan de reisorganisator bekendgemaakte en door hem schriftelijk

 

 

bevestigde bijzondere eigenschappen of omstandigheden van de

betrokken reiziger(s) die door de reiziger(s) als van wezenlijk belang

zijn opgegeven;

 

-de door de reiziger verlangde afwijkingen van het programma of

toevoegingen daaraan, die door de reisorganisator schriftelijk voor

akkoord zijn bevestigd.

 

3.

a. De reiziger die gebruik maakt van zijn recht om de wijziging of alternatief

aanbod ingevolge de vorige leden af te wijzen, moet dit binnen 3

kalenderdagen na ontvangst van het bericht over de wijziging of van

het alternatieve aanbod kenbaar maken. Vanaf 10 kalenderdagen voor

vertrek geldt hiervoor een termijn van 1 kalenderdag.

b. Als de reiziger de wijziging of het alternatieve aanbod afwijst, heeft de

reisorganisator het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op

te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht gebruik maken

binnen 3 kalenderdagen na ontvangst van de afwijzing door de reiziger.

Vanaf 10 kalenderdagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen: voor de

aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf ) geldt hiervoor een

termijn van 1 kalenderdag.

De reiziger heeft in dat geval recht op kwijtschelding of teruggave van

de reissom (of, indien de reis reeds ten dele is genoten, op teruggave van

een evenredig deel daarvan) binnen 2 weken, onverminderd zijn eventuele

recht op schadevergoeding als bedoeld in lid 5.

4.

Wanneer een termijn uit de leden 1, 2 en 3 van dit artikel eindigt op een

zon- of in Nederland erkende feestdag, wordt die termijn verlengd tot de

eerstvolgende werkdag 12.00 uur.

5.

a. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden

toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de reiziger voor

rekening van de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan

de hand van artikel 15.

b.

Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden toegerekend,

komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de

reiziger.

c.

Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de reiziger noch aan de

reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun

eigen schade zoals nader uitgewerkt in artikel 16.

6.

Indien na aanvang van de overeengekomen reis een belangrijk gedeelte

van de diensten, waarop de overeenkomst betrekking heeft, niet kan

worden verleend, zorgt de reisorganisator ervoor dat passende, alternatieve

regelingen worden getroffen met het oog op continuering van de reis. (Zie

voor de kosten daarvan artikel 16.)

Indien dergelijke regelingen niet mogelijk zijn, verstrekt de reisorganisator

de reiziger(s) indien nodig een gelijkwaardig vervoermiddel dat hem/hen

terug brengt naar de plaats van vertrek dan wel een andere met de reiziger(

s) overeengekomen plaats van terugkeer. (Zie voor de kosten daarvan

artikel 16.)

7.

De reisorganisator is, onverminderd het bepaalde in artikel 18 lid 4,

verplicht de reiziger(s) te informeren over een door hem doorgevoerde

wijziging in de vertrektijd.

Deze verplichting geldt ten aanzien van de terugreis niet jegens reizigers

die hebben geboekt voor uitsluitend vervoer en/of van wie het verblijfsadres

niet bekend is.

Artikel 15 Aansprakelijkheid en overmacht

 

1.

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 13 en 14 is de reisorganisator

verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen

die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht

hebben.

2.

Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen,

is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te

doen aan de betrokkenen als bedoeld in artikel 19 lid 1.

3.

Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen,

is de reisorganisator onverminderd het bepaalde in de artikelen

16, 17 en 18 verplicht de eventuele schade van de reiziger te vergoeden,

tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan de reisorganisator is toe te

rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de

overeenkomst gebruik maakt, omdat:

a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen

aan de reiziger; of

b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden

voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een

derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is

betrokken; of

c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan

een gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij

de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming

van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of

d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan

overmacht als bedoeld in lid 5 van dit artikel.

4.

Indien een cruise onderdeel is van de overeenkomst en de reiziger niet

of niet tijdig de vertrekhaven kan bereiken doordat de vliegreis naar de

vertrekhaven geen doorgang kan vinden ten gevolge van extreme weersomstandigheden

en/of overheidsmaatregelen die de vlucht onmogelijk

maken, komt dit in afwijking van lid 3 voor risico van de reiziger. Voorwaarde

is dat de reiziger door of namens de reisorganisator voorafgaand aan

de boeking op dit risico en de verzekerbaarheid daarvan is gewezen. De

reiziger blijft in dat geval de volledige reissom verschuldigd, onder aftrek

van de kosten van het luchtvervoer.

5.

Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden

die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op

beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet

konden worden vermeden.

Artikel 16 Hulp en bijstand

 

1.

a. De reisorganisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de

reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig

de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst

redelijkerwijs mocht hebben. De daaruit voortvloeiende kosten

zijn voor rekening van de reisorganisator, indien de tekortkoming in de

uitvoering van de overeenkomst hem overeenkomstig artikel 15 lid 3 is

toe te rekenen.

b. Indien de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator

tot verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs

van hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor

rekening van de reiziger.

2.

Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger

op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens

omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator

zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor de reisorganisator

bestaat deze o.a. uit de extra inzet van menskracht; voor de reiziger bestaat

deze o.a. uit extra verblijf- en repatriëringskosten.

Artikel 17 Uitsluiting en beperkingen aansprakelijkheid reisorganisator

 

1.

a. Ingeval op een in de reis begrepen dienst een Verdrag, Verordening of

wet van toepassing is dat een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid

aan de dienstverlener toekent of toestaat, is de aansprakelijkheid

van de reisorganisator dienovereenkomstig uitgesloten of beperkt.

b. De reisorganisator is evenmin aansprakelijk indien en voorzover de reiziger

zijn schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een verzekering,

zoals bijvoorbeeld een reis- en/of annuleringskostenverzekering.

2.

Indien de reisorganisator jegens de reiziger aansprakelijk is voor derving

van reisgenot, bedraagt de vergoeding ten hoogste éénmaal de reissom.

3.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel is de

ANVR 2014/2015

7

 

 

aansprakelijkheid van de reisorganisator voor andere schade dan veroorzaakt

door dood of letsel van de reiziger beperkt tot ten hoogste driemaal

de reissom, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de reisorganisator.

In dat geval is zijn aansprakelijkheid onbeperkt.

 

4.

De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en/of beperkingen van de

aansprakelijkheid van de reisorganisator gelden ook ten behoeve van

werknemers van de reisorganisator, het boekingskantoor en betrokken

dienstverleners, alsmede hun personeel, tenzij een Verdrag, Verordening of

wet dit uitsluit.

Artikel 18 Verplichtingen van de reiziger

 

1.

De reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de

reisorganisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/

zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen,

te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte

reiziger.

2.

a. De reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een

goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt

of kan worden bemoeilijkt, kan door de reisorganisator van (voortzetting

van) de reis worden uitgesloten, indien van de reisorganisator in redelijkheid

niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen.

b. Alle uit een situatie als bedoeld in lid 2 sub a voortvloeiende kosten

komen voor rekening van de reiziger, indien en voorzover de gevolgen

van hinder of last hem kunnen worden toegerekend. Indien en voorzover

de oorzaak van de uitsluiting de reiziger niet kan worden toegerekend,

wordt hem restitutie van de reissom of een gedeelte daarvan verleend.

3.

De reiziger is verplicht eventuele schade te vermijden of zo veel mogelijk te

beperken, in het bijzonder door aan zijn meldingsplicht als nader omschreven

in artikel 19 lid 1 te voldoen.

4.

Iedere reiziger dient zich uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van

vertrek van de terugreis bij de reisleiding of de plaatselijke agent van de

reisorganisator te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek.

Artikel 19 Klachten tijdens de reis

 

1.

Een tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst als bedoeld in artikel

15 lid 2 dient ter plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat

naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich – in

deze volgorde – melden bij: de betrokken dienstverlener, de reisleiding of,

als deze niet aanwezig of bereikbaar is, de reisorganisator. Indien de tekortkoming

niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis

moet deze in ieder geval onverwijld worden gemeld bij de reisorganisator

in Nederland.

2.

Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt de

reisorganisator voor een adequate mogelijkheid om deze in de vorm van een

klacht schriftelijk op de voorgeschreven wijze vast te leggen (klachtrapport).

3.

De reisorganisator zorgt voor informatie in de reisbescheiden inzake de ter

plaatse te volgen procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van

betrokkenen.

4.

De communicatiekosten worden door de reisorganisator vergoed, tenzij

blijkt dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt.

5.

Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en klachtrapportage heeft

voldaan en de dienstverlener of de reisorganisator daardoor niet in de gelegenheid

is gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht

op schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten.

. NA DE REIS

Artikel 20 Klachten na de reis

 

1.

Als een klacht niet bevredigend is opgelost, moet deze uiterlijk binnen één

maand na afloop van de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke

vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, schriftelijk en

gemotiveerd worden ingediend bij de reisorganisator of het boekingskantoor.

De reiziger voegt daar een kopie van het klachtrapport bij.

2.

Als de klacht de totstandkoming van een overeenkomst betreft, dient deze

binnen één maand na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de

klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor te worden ingediend.

3.

Indien de reiziger de klacht niet tijdig indient, wordt deze door de reisorganisator

niet in behandeling genomen, tenzij de reiziger hiervoor redelijkerwijs

geen verwijt treft. De reisorganisator geeft de reiziger hierover

schriftelijk of langs elektronische weg bericht.

4.

De reisorganisator zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk

een inhoudelijke reactie geven.

Artikel 21 Geschillen

 

1.

a. Als een klacht niet tijdig tot tevredenheid is opgelost of als ter zake geen

genoegdoening is verschaft, kan de reiziger desgewenst uiterlijk binnen

12 maanden na de datum van indiening van zijn klacht bij de reisorganisator

of het boekingskantoor overeenkomstig art. 20 lid 1, het geschil

voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, Postbus 90600, 2509 LP

te Den Haag (www.degeschillencommissie.nl).

De Commissie behandelt uitsluitend klachten van natuurlijke personen

die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

b. De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd

in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie

geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de

behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

2.

a. Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis

van deze reisvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld,

tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing

is.

b. De reiziger die geen gebruik wenst te maken van de in het vorige lid genoemde

bindende adviesprocedure heeft het recht zich tot de bevoegde

rechter te wenden.

Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis

te nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter

bevoegd is.

c. Alle vorderingsrechten vervallen één jaar na afloop van de reis (of, indien

de reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke

vertrekdatum). Vorderingen ter zake van letselschade verjaren één jaar

na afloop van de reis (of indien de reis geen doorgang heeft gevonden,

één jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum). Partijen zijn aan de in dit

lid genoemde termijnen gehouden tenzij het naar maatstaven van redelijkheid

en billijkheid onaanvaardbaar is dat de reisorganisator op deze

termijnen een beroep doet.

Artikel 22 Nakomingsgarantie

 

1.

De ANVR staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van

de Geschillencommissie Reizen door haar leden, tenzij het lid het bindend

advies binnen twee maanden na de verzending ervan, ter vernietiging aan

de rechter voorlegt.

Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de

rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van

gewijsde is gegaan.

2.

De garantstelling door de ANVR is beperkt tot € 10.000,- per bindend

advies.

De ANVR verstrekt deze garantie onder de voorwaarde dat de reiziger die

hierop een beroep doet, zijn vordering op grond van het bindend advies

tot maximaal het uitgekeerde bedrag aan de ANVR overdraagt (cedeert)

gelijktijdig met de honorering van zijn beroep op de nakomingsgarantie.

Voor het meerdere heeft de ANVR een inspanningsverplichting om ervoor

te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt. Deze inspanningsverplichting

houdt in dat de reiziger wordt aangeboden zijn vordering voor het

meerdere eveneens aan de ANVR over te dragen, waarna de ANVR op eigen

naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening

aan de reiziger, of de reiziger wordt aangeboden dat de ANVR op naam van

de reiziger en op kosten van de ANVR de (buiten)gerechtelijke incassoprocedure

zal voeren, een en ander ter keuze van de ANVR.

3.

De ANVR verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil

door de Geschillencommissie Reizen op zitting is behandeld en een eindbeslissing

is gewezen, van één van de volgende situaties sprake is:

-aan het lid is surséance van betaling verleend of

-het lid is failliet verklaard of

-de bedrijfsactiviteiten van het lid zijn feitelijk beëindigd. Bepalend voor

deze laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het

Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan de ANVR

aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.

 

4.

Voor toepassing van de nakomingsgarantie is vereist dat de reiziger daarop

schriftelijk een beroep doet bij de ANVR (www.anvr.nl).

ANVR 2014/2015

8

 

 

B: ANVR-Boekingsvoorwaarden 2014/2015

Voor de inleidende tekst m.b.t. de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Reis- en

Boekingsvoorwaarden) waarin opgenomen de totstandkoming, het ingangstijdstip

en wanneer onderstaande ANVR-Boekingsvoorwaarden van toepassing

zijn, wordt verwezen naar de betreffende introductie onder ANVR-Consumentenvoorwaarden

op pag. 3 van deze brochure.

 

INHOUD

 

Artikel 1 Inleidende bepalingen

Artikel 2 De opdracht in het algemeen

Artikel 3 De reserveringsopdracht

Artikel 4 Betalingen

Artikel 5 Aansprakelijkheid

Artikel 6 Documenten

Artikel 7 Rente en incassokosten

Artikel 8 Klachten

Artikel 9 Geschillen

Artikel 10 Nakomingsgarantie

 

Artikel 1 Inleidende bepalingen

 

1.

In deze ANVR-Boekingsvoorwaarden wordt verstaan onder:

Reisagent: degene die in de uitoefening van zijn bedrijf adviseert, informeert

en bemiddelt bij de totstandkoming van overeenkomsten op het

gebied van reizen.

Dienstverlener: de vervoerder, accommodatieverschaffer, reisorganisator

en/of andere dienstverleners op het gebied van reizen, zulks in de ruimste

zin des woords, met wie de reiziger een overeenkomst aangaat en die, met

inachtneming van de toepasselijke voorwaarden, verantwoordelijk is voor

de uitvoering van de dienst.

Reiziger:

 

a. de opdrachtgever (aanmelder), of

b. degene te wiens behoeve de door de reisagent verrichte diensten zijn

bedongen en die dat beding heeft aanvaard.

Opdracht: de overeenkomst tussen de reiziger en de reisagent, waarbij

de reisagent zich jegens de reiziger verbindt diensten te verlenen op het

gebied van reizen, zulks in de ruimste zin des woords.

Werkdagen: maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:30 uur

en zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur, uitgezonderd wettelijk erkende

feestdagen, tenzij de reisagent uitdrukkelijk aangeeft dat voor hem andere

openingstijden gelden.

 

2.

De ANVR-reisagent (of het boekingskantoor) is een dienstverlener op

het gebied van reizen. Hij kan informeren, adviseren en reserveringen

maken. De reisagent verleent deze diensten in opdracht van de reiziger.

De ANVR-Boekingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle vormen van

dienstverlening van de reisagent. Hierop zijn enkele uitzonderingen.

3.

Als de reiziger een reis boekt van een ANVR-reisorganisator, waarop de

ANVR-Reisvoorwaarden van toepassing zijn, dan gelden deze ANVR-Reisvoorwaarden

voor het hele traject: van advisering tot en met de uitvoering

van de pakketreis. Als de reisagent zelf, op eigen naam reizen organiseert,

of reizen verkoopt van een touroperator die niet in Nederland is gevestigd,

wordt hij voor die reis aangemerkt als reisorganisator. Ook op die reis zijn

de ANVR-Reisvoorwaarden van toepassing.

4.

De reisagent kan een reservering voor de reiziger maken. Hij brengt dan

een overeenkomst tot stand tussen de reiziger en de door de reiziger

gekozen dienstverlener. De reisagent is zelf geen partij bij de uiteindelijke

overeenkomst. Hij kan bijvoorbeeld reserveringen maken voor losse vliegtickets,

treinkaartjes, theatertickets en hotelkamers, en verzekeringen voor

de reiziger afsluiten.

5.

De reisagent is niet aansprakelijk voor de juiste uitvoering van de via hem

gereserveerde diensten. Hierop zijn de leveringsvoorwaarden van de betrokken

dienstverlener, bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij of hotelier,

van toepassing. De reisagent is uiteraard wel verantwoordelijk voor een

zorgvuldige uitvoering van de door hem zelf verleende diensten, zoals voor

juiste advisering en een correcte afhandeling van de reservering.

6. De reisagent kan, mits dit van tevoren aan de klant bekend wordt gemaakt,

voor het verlenen van zijn diensten een tarief in rekening brengen.

Artikel 2 De opdracht in het algemeen

 

1.

De inhoud van de opdracht kan onder meer bestaan uit het informeren

en adviseren van de reiziger, alsmede het ten behoeve van de reiziger zo

mogelijk reserveren van de door hem gewenste diensten.

 

2.

De opdrachtgever is jegens de reisagent en dienstverlener gebonden na

het verstrekken van de opdracht, ongeacht of een bevestiging direct wordt

meegegeven.

3. De (opdracht-)bevestiging zal in het algemeen direct aan de opdrachtgever

kunnen worden meegegeven, in welk geval deze bevestiging geldt als

bewijs voor de in de bevestiging omschreven overeenkomst.

4.

In het geval de opdrachtbevestiging niet onmiddellijk kan worden meegegeven

en door de reisagent wordt nagezonden, kan de opdrachtgever

binnen twee werkdagen na ontvangst reclameren. Indien niet wordt

gereclameerd geldt de opdrachtbevestiging als bewijs voor het bestaan

van de overeenkomst en de inhoud daarvan. Een en ander laat onverlet de

mogelijkheid voor de opdrachtgever om tegenbewijs te leveren.

5.

Bij boeking via internet richt de reisagent het boekingsproces zodanig in

dat de reiziger er vóór de reservering op gewezen wordt dat hij een overeenkomst

aangaat. Door de bevestiging van de boeking door de reisagent

is de reiziger aan deze overeenkomst gebonden.

6.

De opdrachtgever is zowel jegens de reisagent als jegens de dienstverlener

voor het geheel aansprakelijk voor de verplichtingen die voortvloeien uit

de opdracht. De overige reizigers zijn voor hun aandeel in de opdracht

aansprakelijk.

Artikel 3 De reserveringsopdracht

 

1. Informatieplicht opdrachtgever

De opdrachtgever zal de, voor het sluiten van de overeenkomst en de

uitvoering daarvan, benodigde gegevens betreffende hemzelf en de (eventuele)

andere reiziger(s) verstrekken aan de reisagent. Daartoe behoren

indien beschikbaar het nummer van zijn mobiele telefoon en e-mailadres.

De opdrachtgever zal informatie verstrekken over hemzelf en door hem

aangemelde reizigers met betrekking tot de lichamelijke en/of geestelijke

situatie, over andere relevante - waaronder medische - aspecten, alsmede

over beperkte mobiliteit, of de noodzaak tot het begeleiden van minderjarige

en/of mindervalide reizigers, zwangere vrouwen, zieken en andere

medereizigers.

Indien de opdrachtgever in zijn informatieplicht te kort schiet, komen de

eventueel daaruit voortvloeiende negatieve financiële gevolgen voor diens

rekening.

 

2. Prijswijzigingen

De prijzen van gereserveerde diensten kunnen conform de voorwaarden

van de dienstverlener worden gewijzigd. Deze wijzigingen zullen zo spoedig

mogelijk worden doorgegeven en doorberekend.

 

3. Annuleringen/wijzigingen door de opdrachtgever

Eventuele annuleringen van, of wijzigingen in, de verstrekte opdracht(en)

kunnen alleen op werkdagen en alleen op verzoek van de opdrachtgever

plaatsvinden. Indien op verzoek van de opdrachtgever een annulering

plaatsvindt van, of wijzigingen worden aangebracht in, reeds gemaakte

reserveringen zullen de daaraan verbonden kosten in rekening worden

gebracht. Dat kunnen naast de door de dienstverlener in rekening gebrachte

annulerings- of wijzigingskosten, ook zijn de kosten die de reisagent

moet maken om de annulering c.q. wijziging tot stand te brengen.

 

4.

Alle mededelingen van de reisagent of dienstverlener zullen uitsluitend

worden gericht aan de opdrachtgever.

Artikel 4 Betalingen

 

1.

De verschuldigde bedragen dienen binnen de door de reisagent aangegeven

termijn te zijn voldaan. De reisagent is bevoegd – zonodig in naam en

voor rekening van de desbetreffende dienstverlener(s) – de verschuldigde

bedragen te incasseren.

2.

De reisagent kan bij het verstrekken van de opdracht(en) een aanbetaling

verlangen, welke in ieder geval niet hoger zal zijn dan conform de voorwaarden

van de (eventueel) betrokken dienstverlener(s).

3.

Het restant van het verschuldigde dient uiterlijk op de in de bevestiging,

c.q. factuur, genoemde datum door de reisagent te zijn ontvangen. Bij

eventuele afwijkingen tussen bevestiging en factuur geldt de bevestiging.

4.

Indien de (aan)betaling niet of niet tijdig geschiedt, zendt de reisagent na

het verstrijken van die datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft

de reiziger de gelegenheid binnen veertien dagen na ontvangst van deze

betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen. Indien betaling

ook dan uitblijft is de reiziger in verzuim en worden de overeenkom-

ANVR 2014/2015

9

 

 

sten geacht te zijn geannuleerd, tenzij de voorwaarden van de (eventueel)

betrokken dienstverlener(s) anders voorschrijven. De reisagent heeft alsdan

het recht de aan de annulering verbonden kosten in rekening te brengen

 

c.q. te verrekenen met de ontvangen aanbetaling(en).

5.

Eventuele restituties geschieden uitsluitend aan de opdrachtgever.

Artikel 5 Aansprakelijkheid

 

1.

De reisagent zal bij zijn werkzaamheden de zorg van een goede opdrachtnemer

in acht nemen.

2.

De reisagent aanvaardt geen aansprakelijkheid voor handelingen en/of

nalatigheden van de betrokken dienstverlener(s) zoals bedoeld in artikel 1

lid 1, noch voor de juistheid van de door deze dienstverlener(s) verstrekte

informatie. De reisagent draagt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, folders,

advertenties, websites en andere informatiedragers voor zover onder

verantwoordelijkheid van derden opgesteld of uitgegeven.

3.

Voor zover de reisagent zelf toerekenbaar te kort schiet en de reiziger daardoor

schade lijdt (daaronder begrepen schade wegens gederfd reisgenot),

is de aansprakelijkheid van de reisagent beperkt tot maximaal de door de

reisagent gefactureerde diensten.

4.

De aansprakelijkheid voor schade waartegen de reiziger is verzekerd

(bijvoorbeeld door middel van het sluiten van een reis- en/of annuleringskostenverzekering

dan wel ziektekostenverzekering), alsmede aansprakelijkheid

voor schade die de reiziger lijdt in het kader van de uitoefening van

een beroep of bedrijf (daaronder begrepen schade door het missen van

aansluitingen c.q. het niet tijdig op de plaats van bestemming aankomen),

worden uitgesloten.

5.

De reisagent is niet verantwoordelijk voor eventuele toezeggingen van zijn

personeel en/of derden, waarbij op kenbare wijze wordt afgeweken van

de in deze voorwaarden of in de voorwaarden van de verantwoordelijke

dienstverlener vermelde condities, tenzij zulke toezeggingen nadien schriftelijk

worden bevestigd.

6.

De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid

gelden mede ten behoeve van het personeel van de reisagent.

Artikel 6 Documenten

 

1.

Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door de reisagent

algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie betreffende

paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied

aan de reiziger worden verstrekt.

2.

De reiziger is zélf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de

nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na

te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.

3.

De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde

documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een

identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en

vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.

4.

Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van

enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen

voor zijn rekening, tenzij de reisagent heeft toegezegd voor dat document te

zullen zorgen en het ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend, of de

reisagent tekort is geschoten in zijn in lid 1 bedoelde informatieverplichting.

5.

Door of vanwege de reisagent kan de reiziger informatie worden verstrekt

over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskostenverzekering

en een reisverzekering.

Artikel 7 Rente en incassokosten

 

1.

De reiziger die niet tijdig aan de geldelijke verplichting jegens de reisagent

heeft voldaan, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente

verschuldigd, tenzij de voorwaarden van de desbetreffende dienstverlener

een hoger rentepercentage voorschrijven.

2.

Voorts is de reiziger gehouden tot vergoeding van door de reisagent of

dienstverlener gemaakte buitengerechtelijke kosten. Deze bedragen

maximaal 15% over de reissommen tot € 2.500,00; 10% over de daaropvolgende

€ 2.500,00 en 5% over de volgende € 5.000,00 met een minimum

van € 40,00. De reisagent kan ten voordele van de reiziger afwijken van

genoemde bedragen en percentages.

Artikel 8 Klachten

 

1.

Klachten over een door de reisagent gemaakte reservering en/of over door

de reisagent verstrekte adviezen en informatie, dienen binnen één maand

na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de klacht betrekking

heeft, bij de reisagent te worden ingediend.

 

2.

De reisagent zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk

een inhoudelijke reactie geven.

Artikel 9 Geschillen

 

1.

a. Als een klacht niet tijdig tot tevredenheid is opgelost of als ter zake geen

genoegdoening is verschaft, kan de reiziger desgewenst uiterlijk binnen

12 maanden na de datum van indiening van zijn klacht bij de reisagent

overeenkomstig art. 8 lid 1, het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie

Reizen, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag

(www.degeschillencommissie.nl). De Commissie behandelt uitsluitend

klachten van natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van

een beroep of bedrijf.

b. De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd

in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie

geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de

behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

2.

a. Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis

van deze boekingsvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld,

tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.

b. De reiziger die geen gebruik wenst te maken van de in het vorige lid genoemde

bindende adviesprocedure heeft het recht zich tot de bevoegde

rechter te wenden.

Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis

te nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter

bevoegd is.

c. Alle vorderingsrechten vervallen één jaar na afloop van de gereserveerde

dienst(en) (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na

de oorspronkelijke vertrekdatum). Vorderingen ter zake van letselschade

verjaren één jaar na afloop van de gereserveerde dienst(en) (of indien de

reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum).

Partijen zijn aan de in dit lid genoemde termijnen gehouden

tenzij het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar

is dat de reisagent op deze termijnen een beroep doet.

Artikel 10 Nakomingsgarantie

 

1.

De ANVR staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van

de Geschillencommissie Reizen door haar leden, tenzij het lid het bindend

advies binnen twee maanden na de verzending ervan, ter vernietiging aan

de rechter voorlegt.

Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de

rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van

gewijsde is gegaan.

2.

De garantstelling door de ANVR is beperkt tot € 10.000,- per bindend advies.

De ANVR verstrekt deze garantie onder de voorwaarde dat de reiziger die

hierop een beroep doet, zijn vordering op grond van het bindend advies tot

maximaal het uitgekeerde bedrag aan de ANVR overdraagt (cedeert) gelijktijdig

met de honorering van zijn beroep op de nakomingsgarantie.

Voor het meerdere heeft de ANVR een inspanningsverplichting om ervoor

te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt. Deze inspanningsverplichting

houdt in dat de reiziger wordt aangeboden zijn vordering voor het

meerdere eveneens aan de ANVR over te dragen, waarna de ANVR op eigen

naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan

de reiziger, of de reiziger wordt aangeboden dat de ANVR op naam van de

reiziger en op kosten van de ANVR de (buiten)gerechtelijke incassoprocedure

zal voeren, een en ander ter keuze van de ANVR.

3.

De ANVR verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil

door de Geschillencommissie Reizen op zitting is behandeld en een eindbeslissing

is gewezen, van één van de volgende situaties sprake is:

-aan het lid is surséance van betaling verleend of

-het lid is failliet verklaard of

-de bedrijfsactiviteiten van het lid zijn feitelijk beëindigd. Bepalend voor

deze laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het

Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan de ANVR

aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.

 

4.

Voor toepassing van de nakomingsgarantie is vereist dat de reiziger daarop

schriftelijk een beroep doet bij de ANVR (www.anvr.nl).

Baarn, 1 juli 2015 © Copyright ANVR

 

ANVR 2014/2015

10

 

 

 

Noordwijk

Abr. van Royenstraat 91

2202 EM Noordwijk

 071 - 3610500 noordwijk@travelxl.nl

Voorhout

Herenstraat 83

2215 KG Voorhout

0252 - 232022

voorhout@travelxl.nl

 

Lisse

Kanaalstraat 24

 2161 JL Lisse

0252 - 419138

lisse@travelxl.nl

Scheveningen

Badhuisstraat 148

2584 HL Scheveningen

070 - 3541688

scheveningen@travelxl.nl

Beuk ZakenreizenXL

Abr. van Royenstraat 91

2202 EM Noordwijk

 071 - 3618703

zakenreizen@travelxl.nl

TravelXL Beuk Abraham van Royenstraat 91 2202 EM Noordwijk - Alle filialen 155 2200 AD Noordwijk

Bankrelatie ING - NL32INGB0477503187 KVK - 28056400 BTW - NL 8185.85.638.B01