Geschreven door

Travelplanner Lisette Winters,

zoekt u een TravelXL Beuk kantoor.....

Klik hier voor één van onze kantoren

Een camper is bij uitstek geschikt voor een reis door de natuur, om te genieten van het natuurschoon. Overnachten is vaak mogelijk in de nationale parken. “Vrijheid”, hét sleutelwoord als je met een camper gaat rondtrekken.

Naar Top

Als we Calgary achter ons laten doemen al snel de bergen voor ons op. Prachtige uitzichten en dit is nog maar het begin. We rijden door het toeristische Banff en gaan snel door naar Lake Louise. Op de BC National Park campsite kunnen we nog net een van de laatst beschikbare plaatsen bemachtigen. We zoeken daarna de kabelbaan op om in 14 minuten op de top van een van de meest mooie uitzichten van Banff National Park te staan. Niets is teveel gezegd; het uitzicht op het turquoise blauwe meer is gewéldig, net als het zicht op de besneeuwde bergtoppen.

Afgelopen zomer heb ik dat op deze manier met mijn gezin mogen ontdekken. Na een vlucht van 10 uur arriveren we op Calgary airport. Met een taxi gaan we naar ons overnachtingshotel om de volgende dag onze camper op te halen. Het ophalen kost met alle informatie die we krijgen en papieren die we moeten invullen al snel anderhalf uur. Goede en duidelijke uitleg over hoe alles werkt en we hebben zelfs geluk dat we een upgrade krijgen naar een nog grotere camper met een heuse ‘slight out’. Wij vinden dat heel bijzonder maar gedurende onze reis blijkt dat heel gewoon te zijn en zien we campers welke het formaat tourbus hebben.

Tijdens de terugweg in de gondel spotten we onze eerste zwarte beer! Zo snel al…. Dat hadden we niet verwacht. Diezelfde middag zien we op de camping in de bosjes een grizzly bear. Oké, ze waarschuwen dus echt niet voor niets. Blij dat we in onze camper zitten.

Naar Top

De volgende ochtend zien we Lake Louise van dichtbij. De kleuren lijken bijna niet echt en we blijven foto’s maken. Wat is het hier ontzettend mooi! Aan het meer ligt het 5-sterren Fairmont Chateau. Leuk om er binnen te lopen en even te genieten van een kop koffie. Rondom het meer zijn vele hiking tours mogelijk.

We zouden hier nog makkelijk een paar dagen kunnen doorbrengen maar we willen nog meer zien dus gaan we richting het noorden, over de Icefields Parkway. Een afstand van 230 kilometer waar je dag mee gevuld is. De Icefields Parkway is een van ’s werelds mooiste routes. We rijden langs gletsjertongen, watervallen, het mooie Peyto Lake en andere ijsblauwe meren.

Jasper

Vele foto-stops en korte wandelingen later bereiken we Jasper. Op de camping zien we grote herten. Best spannend om dan rond te lopen vinden de kinderen. Ik kan het niet ontkennen. De herten lopen heel rustig om de tenten heen te snuffelen. Heel bijzonder. We blijven maar op veilige afstand. ’s Avonds genieten we weer van een heerlijk kampvuurtje. Wat relaxed allemaal. Alle campings zijn zo ruim opgezet, overal staan picknicktafels en is er een fire-pit waar we marshmallows roosteren.

Rondom Jasper zijn zoveel activiteiten mogelijk dat we moeten kiezen. Meer dan 1000 kilometer aan wandel- en hikingpaden waar ook veel wild waaronder beren, elanden, wapiti’s en coyotes leeft. Wij besluiten om een hike bij Maligne Canyon te gaan maken. Een goede keus en weer zijn we onder de indruk van de prachtige natuur waaronder de vele watervallen. Jasper is een leuk gezellig dorp waar we heerlijk uit eten gaan in Earls restaurant. Zeker aan te bevelen en eens wat anders als zelf koken in de camper.

De bergen laten we achter ons en via Kamloops komen we bij de Okanagan Valley. De valley is het warmste deel van British Columbia. Eind augustus, 30 graden. In dit deel wordt heel veel fruit verbouwd wat nu allemaal geoogst wordt. We eten de beste en grootste kersen die we ooit geproefd hebben. We genieten van een paar heerlijke luie dagen aan het Okanagan Lake op steenworp afstand van de stad Kelowna en verblijven op Bear Creek; wat ons betreft de leukste camping van BC National Parks.

Afwisseling

Op weg naar Wells Gray Provincial Park passeren we de hoogste top van de Canadese Rockies, Mount Robson. Helaas wil de bewolking maar niet verdwijnen en kunnen we de top niet zien. Binnen bij het informatiecentrum zien we hoe het er met helder weer uitziet en halen we nog wat extra informatie op over de omgeving. Als we in de buurt van Clearwater een keer kiezen voor een commerciële KOA camping zijn de kinderen blij. Eindelijk een zwembad. De campings op de nationale parken hebben vele ruimere plaatsen en veel privacy maar hebben nooit een zwembad. Afwisselen van verschillende soorten campings is dus erg leuk.

Kamloops

We zakken af richting Kamloops. Bij een klein plaatsje gaan we van de highway af en vinden we een picknickplaats om te lunchen. Groot is onze schrik als op ca 50 meter afstand plotseling een zwarte beer uit de bosjes komt! De adrenaline schiet door m’n lijf en we weten niet hoe snel we de camper in moeten komen. De beer kijkt even op en loopt rustig voor de camper langs, het spoor over en verdwijnt het bos in. Ik heb het kunnen vastleggen met trillende handen. Uiteraard blijft dit het meest spannende verhaal wat thuis nog vaak verteld wordt.

Gratis Ferry

We vervolgen onze reis naar Nelson, een leuk stadje met veel gerestaureerde mooie gebouwen. Met ’s werelds langste gratis ferry (35 minuten) gaan we naar Kootenay Bay. Verder oostwaarts richting Alberta om 2 dagen later weer terug te komen bij ons beginpunt, Calgary. We leveren de camper weer in en verblijven als afsluiting nog een dag in Calgary waar we last but not least nog een dag shoppen in een grote mall.

In ruim 2 weken hebben we op ons eigen tempo een deel van de Rockies bekeken. Het rondtrekken met de camper vonden wij heel relaxed. Stoppen wanneer je wilt, eten en drinken altijd bij de hand. De ruimte op de campings en bovenal de vriendelijke Canadezen. Ik kan bijna niet wachten om weer te gaan om de rest ontdekken!

Naar Top

Tips voor het huren van een camper:

Houd er rekening mee dat in Canada het ophalen van de camper op de dag van aankomst niet is toegestaan.

Plan vooraf je route en het aantal kilometers wat je gaat reizen. Je moet kilometerpakketten vooraf afkopen. 800 kilometer vooraf afkopen is ongeveer gelijk aan 500 kilometer ter plaatse betalen.

Boek vroeg en profiteer van gratis extra’s zoals een early pick up/late drop off, gratis kilometerpakketen of een one way rental zonder extra kosten.

In het hoogseizoen op reis? De meeste campings kunnen 3 tot 5 maanden van te voren geboekt worden. Dit is zeker voor de grote nationale parken zoals Jasper en Banff aan te raden. www.parkscanada.gc.ca, www.camping.bc.ca en www.discovercamping.ca

Koop vooraf een National Park Pass. Deze geeft een jaar lang toegang tot alle parken, is geldig voor het voertuig en alle inzittenden en vaak goedkoper dan losse dagkaarten. Kosten ca. CAD137. www.pc.gc.ca

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

2202 EM Noordwijk

071 - 3618703

zakenreizen@travelxl.nl

TravelXL Beuk Abraham van Royenstraat 91 2202 EM Noordwijk - Alle filialen 155 2200 AD Noordwijk